Hitta Bromsok fram och bak fram och bak:
Bromsok för fordon

- Bromsskivor
- Bromsbelägg
- Renoveringssats bromsok
- Handbroms
- Bromsbackar
- Bromssköld
- Handbromsvajer
- Bromsvätska
- Bromsslang
- Handbromsbackar
- Bromstrumma
- Bromsokshållare
- Huvudbromscylinder
- Bromsskivor och bromsbelägg
- Hjulcylinder
- ABS ring
- Vakuumpump, bromsservo
- Bromsrör
- Bromsservo
- Bromsljuskontakt
- Tryckackumulator
- Bromsreduceringsventil
- Bromsvätskebehållare
Välj din bil och hitta högkvalitativa Bromsok
-
MERCEDES-BENZ
- Bromsok till E-klass
- C-klass
- Bromsok SPRINTER
-
RENAULT
- Bromsok till CLIO
- MEGANE
- Bromsok MASTER
-
PEUGEOT
- Bromsok till 308
- 307
- PARTNER
-
SKODA
- Bromsok till OCTAVIA
- FABIA
- SUPERB
Information om Bromsok
Bromsmekanismer delas in disk och trumman. Skivan mekanismen är en konstruktion som består av en skjutmått, en eller två bromscylindrar och två Bromsbelägg och skiva. Skjutmått är en skivbroms mekanism för att fästa bromscylindrarna. Klaven själv är obligatorisk monterad på styrspindeln av framhjulet. Det finns två bromscylindrar till vilken två bromsbackarna är fästa. När föraren trampar på bromspedalen, kolvarna i cylindrarna visas och börjar tätt trycka skorna på skivan. Och när han släpper pedalen, bromsbackarna och kolvar återgår till sin ursprungliga position. Detta händer på grund av lätt knackning på skivan.
Delar av klaven ständigt utsätts för vatten och salt från vägen, liksom inverkan av bromsvätska från bromsen självt. Under dessa förhållanden är det nödvändigt att använda speciella smörjmedel, som är utformade för extrema driftsförhållanden. Här är de grundläggande kraven för smörjning av bromsoket. Det är viktigt att smörjmedlet vara hög temperatur med en drifttemperatur på upp till 180 grader och ovan. Det är också viktigt att temperaturen inte ha droppe temperatur (inte smälta vid höga temperaturer). Dessutom, är det nödvändigt att fettet att vara vatten-och kemisk-resistenta. Fettet bör kombineras med plastdelar elastomera tätningar.
Om du behöver byta ut bromsoket, kan du köpa den i vår webbutik. Vi erbjuder våra kunder ett brett sortiment av reservdelar och korta leveransvillkor. Förutom den bromsoket, i vår webbshop kan du köpa bromsbackar, bromscylinder, kopplingslamellen och bromstrumman.
Allt du behöver veta om att byta ut bromsok: livslängd, vanliga fel och hur du upptäcker dem, tips och rekommendationer.
Bromsoken har ingen bestämd livslängd. Vanligtvis behöver de bytas ut om delar, speciellt kolven, utsätts för korrosion eller markant slitage på grund av utsliten drivknutsdamask. Utbytet är dessutom nödvändigt om komponenten deformeras. Om bultarna som håller fast komponenten sitter löst kan det även resultera i att bromsoken lossnar från monteringsfästet, vilket kan leda till att du behöver installera en ny komponent.
Vanliga tecken på att komponenten är trasig är: bromspedalen är lättare eller trögare, den vibrerar, konstiga ljud uppstår när du kör över ojämnheter i vägen eller när du bromsar. Om bilen glider när du försöker stanna in kan det också var en indikation. Om arbetsvätskor läcker ut på hjulet kan det också vara ett tecken på att något inte står riktigt rätt till.
För att få en ordentlig diagnos av bromsoken bör du vända dig till specialisterna vid en bilverkstad då det är väldigt svårt att bestämma om komponenten fungerar som den ska eller ej utan särskild kunskap, skicklighet och utrustning.
För att byta ut komponenten börjar du med att placera lås vid hjulen, lösgör muttrarna eller bultarna på hjulet, lyfter upp sidan på bilen med en lyft (beroende på om du ska byta ut de främre bromsoken eller de bakre), skruva sedan helt bort fästena. Efter detta demonterar du hjulet, skruvar bort fästdonen på bromsslangen och sätter dit ett lock för att förhindra att bromsvätskan ska läcka. Om du ska byta ut det bakre bromsoket så bör du ta bort bromskabeln. Efter detta kopplar du bort bromsoken från hjulspindeln. Installera sedan en ny komponent och montera tillbaka alla delar i omvänd ordning.
Efter installationen kan du behöva fylla på bromsvätskan och försäkra dig om att den inte läcker ut i systemet. Det rekommenderas att du inspekterar bromsslangarna när du byter ut bromsoken och byter ut dem om de är skadade.
Vad ska jag smörja in bromsoken med?
Bromsoken ska smörjas in med specialprodukter som behåller sin viskositet vid höga temperaturer och som inte löses upp i vatten eller bromsvätska. Moderna smörjmedel som uppfyller dessa krav brukar tillhöra en av följande tre grupper.
Första gruppen innehåller smörjmedel som tål höga temperaturer och är avsedda för bromsokens hållare, smörjmedel för distansbrickor, och baksidan på bromsbeläggen.
Andra gruppen är smörjmedel för kolvar, cylindrar, stift, styrpinnar, bultar och tätningar.
Dessa smörjmedel kallas oftast för Rubber Grease. Dessa finns även universalsmörjmedel till bromsok. De flesta kända tillverkarna såsom Molykote, Bosch, Permatex, osv., tillverkar gummifett som smörjmedel. Dessa lämpar sig för alla rörliga delar i bromsoken som då drar ned på kostnaderna.
Hur avlägsnar jag ett bromsok?
Följ dessa steg för att avlägsna ett bromsok:
- Lägg i handbromsen.
- Vrid på hjulen åt rätt håll så du kommer åt bromsoken lättare. Säkra fast hjulen på andra sidan. Placera hjulblock framför ett framhjul och ett bakhjul.
- Lyft upp bilen från marken med domkraft.
- Avlägsna hjulet.
- Skruva loss fästelementen och ta av bromsoket.
- Om du avlägsnar bromsoket för att installera nya hållare eller belägg så behöver du inte ta bort dem helt. Men om det finns en dammskyddshylsa eller en kolv som behövs bytas så ska du koppla ur bromsslangen som går till bromsoket.
Det finns ett allmänt sätt att byta ut den men kan ändå variera mellan olika bilmodeller samt vilken axel bromsoket sitter installerad på. Se videoguider för mer info.
Vilka bromsok är bättre: fasta eller flytande?
Bromsok med flytande hållare är lätta, kompakta, simpla i sin design och billigare. De lämpar sig för försiktig körning av små eller medelstora bilar.
Aggressiva förare bör köra med fasta bromsok: de överhettas mindre vid nödbromsning. Flera kolvar förhindrar ojämnt slitage i bromsbelägget dessutom.
Fasta bromsok fungerar bra till stora, kraftfulla bilar. De saknar de känsliga delarna som finns i flytande bromsok såsom styrstift. Detta drar ner kostnaderna för specialfett.
Bästa varorna: Bromsok vänster (fram och bak)

- Position: framaxel höger, framaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok (1-kolvs)
- Material: Gjutjärn
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 22
- för bromsskivetjocklek [mm]: 22
- för bromsskivediameter [mm]: 256, 280
- Gängmått: FM10x1.5
- Avstånd fästhål [mm]: 91
- Kolvdiameter [mm]: 54
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel höger, framaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok
- Material: Gjutjärn
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan hållare
- Avstånd fästhål [mm]: 94
- Kolvdiameter [mm]: 54
- Observera måtten
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel höger, framaxel
- Bromssadelutförande: Flytande bromsok
- Material: Gjutjärn
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 25
- Innre bredd [mm]: 75
- Gängmått 1: M8X1,25
- Avstånd fästhål [mm]: 104
- Kolvdiameter [mm]: 57
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel höger, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok (1-kolvs)
- Material: Aluminiumgöt
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 10
- Vikt [kg]: 1,42
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan hållare
- för bromsskivediameter [mm]: 278, 264, 260
- Avstånd fästhål [mm]: 118
- Bromsokskolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel vänster, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok med integrerad handbroms
- Material: Aluminium
- för bromsskivediameter [mm]: 253,0
- Gängmått 1: M10X1
- Avstånd fästhål [mm]: 118
- Kolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel höger, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok (1-kolvs)
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 9
- Avstånd fästhål [mm]: 118
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel vänster, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok med integrerad handbroms
- Material: Aluminium
- Diameter (mm): 41,0
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 28
- för bromsskivediameter [mm]: 260, 282,0, 256,0
- Kolvdiameter [mm]: 41
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel höger, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok med integrerad handbroms
- Material: Aluminium
- för bromsskivediameter [mm]: 282,0, 256,0
- Avstånd fästhål [mm]: 134
- Kolvdiameter [mm]: 41
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel vänster, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok (1-kolvs)
- Diameter (mm): 38
- Bromsskiva tjocklek [mm]: 9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan hållare
- för bromsskivediameter [mm]: 230
- för kabel Ø [mm]: 6,0
- Avstånd fästhål [mm]: 118
- Kolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel vänster, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok med integrerad handbroms
- Material: Aluminium
- Avstånd fästhål [mm]: 144
- Kolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel höger, Bakaxel
- Bromssadelutförande: Bromsok (1-kolvs)
- Material: Grått gjutjärn
- för bromsskivetjocklek [mm]: 10
- Vikt [kg]: 3,2
- Fordonsutrustning: för fordon med elektrisk parkeringsbroms
- Antal anslutningar: 1
- Avstånd fästhål [mm]: 144
- Kolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny

- Bromssadelutförande: Bromsok, Bromsok med integrerad handbroms
- Material: Aluminium
- för fabrikat: TRW
- jämna artikelnummer: BHN317
- Kolvdiameter [mm]: 38
- Skick: Helt ny