ABS givare för fordon

ursprungsdelar: Abs sensor, Sensor hjulvarvtal

Information om Sensor hjulvarvtal

Traktions kontroll förebygger absolut hjullås vid inbromsning. Detta gör det möjligt för fordonet att upprätthålla stabilitet under rörelse, under ogynnsamma förhållanden, såsom grus, is, våt asfalt, snö, där vidhäftningen minskar bromssträckan. Bortsett från detta, är fordonet utrustat med ABS hanterbar även när bromspedalen pressas maximalt.

ABS är en mekanism med sensorer som övervakar rotationshastigheten hos hjulen och fordonshastighet. När sensorerna upptäcker att ett eller flera hjul inte roterar, och bilen fortsätter att röra sig - detta innebär att hjulen var låsta. Samtidigt bromssystemet mottar en signal innebörd bromstryck minskningen och hjulen är omedelbart olåst. Hela ABS arbetet reduceras till broms-analys-upplåsning av hjul. Ju oftare denna cykel upprepas, är desto effektivare är bromsningsprocessen.

ABS-sensorer är monterade i de två främre hjul och ett mer sensor belägen i området för bakaxeln redskap. Framhjulsnaven av bilar utrustade med ABS, har en speciell design, som inte är kompatibel med konventionella bilar, inte är utrustade med ABS. Samma sak gäller för de bakre rutorna axelväxel. Sensorn består av flera delar - rotor och stator. Rotorn är belägen på den roterande delen och ser ut som ett kugghjul. Statorn - är en elektromagnetisk spole med en magnet som i själva verket kallas sensor. När du vrider ratten, genererar sensorn elektriska impulser. Antalet pulser per tidsenhet reflekterar rotationshastigheten.

Om du behöver köpa sensorer traktionssystemet, är det nödvändigtvis inte förlora tid shopping. Beställ dessa objekt i vår webbutik. Vi har de lägsta priserna, samt mycket korta leveranstider på någon lämplig plats. Bortsett från ABS-sensorer, kan du köpa bränsle, syre, olje-eller temperaturgivare.

Allt du behöver känna till om att byta ABS-givare: livslängd, vanliga defekter och tecken på fel, samt tips och rekommendationer

Tillverkarna har ingen bestämd livslängd för ABS-givaren.

Orsakerna till att den går sönder brukar bara trasiga anslutningskablar eller deras inre lindning, korroderade socklar eller mekaniska skador.

En ständigt aktiv indikator av ABS-fel pekar på en fallerande hjul-rotationshastighet sensor. Dessutom fungerar inte systemet eller stängs av slumpmässigt. Om ABS-systemet efter självdiagnostik hittar fel men fortsätter att arbeta, då kan felorsaken vara hjulets rotationshastighet-sensor eller lateral acceleration sensor som används i stabilitets-kontrollen.

En exakt uppskattning av ABS-sensorns tillstånd kan ges endast av en serviceverkstad efter en datoriserad diagnostik har utförts. Dessutom, diagnostik förutsätter mätning av motståndet och spänningen i systemet. Även avståndet mellan sensorn och den tandade rotorn mäts och jämförs med det värde som anges av tillverkaren.

Om komponenten sitter på framhjulet och ska bytas så måste du skruva loss ABS-sensorns fästbult och ta bort den från främre fjädringens styrspindelhus. Sedan tar du bort sensorns kablage från främre fjädringens monteringshållare, skruvar loss monteringshållaren, för kablarna åt sidan och kopplar ur kablarna från deras socklar. Efter detta tas den trasiga komponenten bort och den nya installeras. Om den bakre hjulsensorn ska bytas måste du demontera bakdörrens tröskelskydd och sedan ta ut kablagesockeln ut ur panelens hål. Skruva sedan bort fästelementen från sensorn och kablarna, ta bort dem samt rörproppen. Byt sedan ut komponenten och montera tillbaka allt i omvänd ordning.

Vanliga frågor från våra kunder

Kan jag laga ABS systemet själv?

Att återställa funktionsdugligheten hos ABS systemet på egen hand går bara om defekterna beror på trasiga hjulhastighetssensorer. De används i tuffa förhållanden och utsätts för fukt, vägsalter, mekaniska skador, nedsmutsning och är en av dem mest sårbaraste komponenterna i hela ABS systemet.

Ibland så räcker det med att bara rengöra det känsliga elementet från smuts för att återställa sensorn funtkionsduglighet. Vid större skador så ska du byta ut komponenterna. Det rekommenderas inte att försöka laga styrenheten eller bakpumpen hos ABS systemet själv: processen kräver särskilda färdigheter så överlämna det åt proffsen istället.

Hur kontrollerar jag ABS sensorn?

ABS sensorns funktionduglighet kan du kontrollera med hjälp av en multimeter och reparationskablar med specialsocklar. Följ dessa steg nedan sedan:

  1. Lyft upp fordonet från sidan och håll fast den på plats med hjälp av stöttpelare eller domkraft.
  2. Montera ned hjulet vid behov.
  3. Avlägsna skyddshöljet från ABS modulen och avlägsna sensorsockeln.
  4. Anslut reparationskabeln till testutrustningen och sedan sensorn.
  5. Mät motståndet och jämför dina data med angivna siffror som finns i fordonets medföljda tekniska manual. Komponenternas motståndsvärden ska ligga på 650-1350 Ohm.
  6. Rotera hjulet 1 varv per sekund. Multimetern ska visa på ett spänningsvärde mellan 0,25-1,20V.

Sök efter videoguider för att hitta ytterligare information om hur du kontrollerar denna slags bilkomponent.

Hur avlägsnar jag ABS sensorn?

För att avlägsna ABS sensorn så ska du lyfta upp bilen med domkraft, plocka isär hjulet, skruva loss bultarna som håller fast oket till navet, och sedan fästa fast dess position med en kabel. Sedan monterar du ned bromsskivan och bromsbeläggen för att komma åt sensorn där den sitter monterad.

Komponenten och sina låsbultar ska rengöras från smuts och torkas ren. Du får bort fästelement som sitter fast med särskilda produkter som avlägsnar rost, som exempelvis WD-40 eller bromsvätska.

Greppa tag i metallhöljet försiktigt med en tång och avlägsna det försiktigt genom att vrida på det. Koppla loss komponenternas socklar från bilens elnät.

I många bilar så finns den under baksätet. Dra ut kabeln och gummitätningen och koppla sedan loss den från karossens botten. I vissa fordon så kan du avlägsna ABS systemets sensor utan att behöva plocka ned hjulet och bromssystemets diverse delar, tack vare att dess fästelement sitter monterade utanför alla dessa mekanismer.

ABS givare låg kostnad: Top Reservdelar

ABS-givare AHL/ANA/ARM framaxel ej för armerade fordon Stickanslutning för fordon med gaspedalsensor förb. för slitvarnarkontakt (RIDEX, 412W0005) -23%
ABS-givare | RIDEX 412W0005 Artikelnummer: 412W0005
RIDEX ABS-givare 412W0005
165,49 kr
127,43 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Längd[mm] 1050
  • Sensortyp passiv sensor
  • Vikt [kg] 0,13
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare Framaxel, båda sidor (RIDEX, 412W0036) -23%
ABS-givare | RIDEX 412W0036 Artikelnummer: 412W0036
RIDEX ABS-givare 412W0036
250,49 kr
192,88 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Framaxel, båda sidor
  • Längd[mm] 570/178
  • Sensortyp hallprincip
  • Polantal 2
  • Kontakthållarform rund
  • Installationsdjup [mm] 41
  • Kontaktstift färg blå
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare utan abel (RIDEX, 412W0023) -23%
ABS-givare | RIDEX 412W0023 Artikelnummer: 412W0023
RIDEX ABS-givare 412W0023
122,99 kr
94,70 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 utan abel
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare Framaxel, båda sidor (RIDEX, 412W0074) -23%
ABS-givare | RIDEX 412W0074 Artikelnummer: 412W0074
RIDEX ABS-givare 412W0074
186,49 kr
143,60 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Framaxel, båda sidor
  • Sensortyp aktiv sensor
  • Polantal 2
  • Längd över allt [mm] 1300
  • Installationsdjup [mm] 38
  • Kontaktstift färg svart
  • Befästningssätt kan skruvas på
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare Bakaxel för fordon utan aktiv styrning ej för höjd max lastvikt (ATE, 24.0711-6158.3) -23%
ABS-givare | ATE 24.0711-6158.3 Artikelnummer: 24.0711-6158.3
ATE ABS-givare 24.0711-6158.3
518,99 kr
399,62 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Längd[mm] 954
  • MAPP-kod tillgänglig
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Sensorring, ABS framaxel (MAXGEAR, 27-0357) -23%
Sensorring, ABS | MAXGEAR 27-0357 Artikelnummer: 27-0357
MAXGEAR Sensorring, ABS 27-0357
125,99 kr
97,01 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Innerdiameter [mm] 71,9
  • Bredd[mm] 8,6
  • Antal kuggar ABS-ring 48
  • Diameter (mm) 81,5
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare Bakaxel, båda sidor, Kabellängd: 970mm (ABAKUS, 120-03-044) -23%
ABS-givare | ABAKUS 120-03-044 Artikelnummer: 120-03-044
ABAKUS ABS-givare 120-03-044
190,49 kr
146,68 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Antal provklämmor (pins) 2
  • Position Bakaxel, båda sidor
  • Kabellängd [mm] 970
  • Sensortyp hallprincip
  • Skick  Helt ny
Detaljer
ABS-givare Bakaxel, båda sidor, utan abel (TOPRAN, 109 755) -23%
ABS-givare | TOPRAN 109 755 Artikelnummer: 109 755
TOPRAN ABS-givare 109 755
122,49 kr
94,32 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Bakaxel, båda sidor
  • Broms-/ Kördynamik för fordon med ABS
  • Polantal 2
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 utan abel
  • Skick  Helt ny
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser på bildelar från Bildelar-online.se
  • Fri fraktSpara på frakten! När du beställer för 1900 kr eller mer är leveransen gratis inom Sverige. Gäller ej skrymmande varor eller utbytesdelar.
  • Snabb leveransDe beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA ABS givare
Master Card Sensor hjulvarvtal
Klarna Checkout Abs givare
PayPal Abs sensor
Trustly
SEB SE

* Rabatten kan höjas, sänkas eller till och med försvinna efter att den har gått ut. Rabatten gäller endast utvalda produkter.