Hitta Fjäderbenslagring bak och fram:
Fjäderbenslagring för fordon

- Stötdämpare
- Fjäderbenslager
- Fjädrar
- Dammskydd stötdämpare & genomslagsgummi
- Fjädersäte
- Bladfjäder
- Luftfjädring
Välj din bil och hitta högkvalitativa Fjäderbenslager
Information om Stötdämparfäste
Idag är en av de vanligaste typerna av suspension i världen är så kallade ljus suspension eller McPherson hjulupphängning. Utformningen av suspensionen är ganska enkel och tillförlitlig. Men denna suspension även kan bli kortlivad om ridning på dåliga vägar. Det vanligaste problemet med fjädring är axiallagret grund enormt tryck på denna del. Det är lätt att fastställa misslyckande axiallager. Du hör en duns. Till skillnad från kulleden denna komponent inte misslyckas plötsligt. När du kör över en grop eller annan ojämn yta kommer du att höra detta ljud. Det betyder att det finns ett glapp i lagret och dess inre hänger bakom staget.
Om du vill vara säker på att det finns ett problem med lagret, ta bort de skyddande plastlock trycker med fingret den övre delen av den främre fjäderben skjutstångens och svänga bilen. Om lagret är slitet, kommer du att höra ljud och känna pjäsen. När det gäller utbyte av lagret, är det en enkel operation. Dessutom är det samma för nästan alla framhjulsdrivna bilar av olika biltillverkare. Bytet sker på följande sätt. Först kan du rackmonterad enhet tillsammans med ratten och bromsskiva. Det är ganska svårt att göra.
Men å andra sidan, behöver du inte göra justeringen. Det andra, kan du koppla bort staget genom att koppla ur styrspindeln och demontering endast den övre delen med fjäder och stötdämpare. Men i detta fall måste du ta bort justeringsskruven och därmed justera bilen på provbänk. Det enklaste alternativet för alla fordonsägare är att kontrollera bilen och byta ut delar i garaget. Enda är glöm inte att besöka vår online butik och köpa den del du behöver. Det kan vara Fjäderbenslager, stabiliseringsmedel eller radiator. Detta kommer att vara mycket mer lönsamt för dig och leveransvillkoren blir kortare.
Allt du behöver känna till om att byta stötdämparfäste: livslängd, vanliga defekter och tecken på fel, samt tips och rekommendationer
Livslängden för stötdämparfästet är runt 100 000 km körsträcka beroende på hur du kör med fordonet. Det rekommenderas att du kontrollerar komponentens lager efter varje 20 000 km körsträcka.
Defekter på stötdämparfästet är nötnings slitage, korrosion, sprickbildningar och skador på stödlagret samt förlorad elasticitet och sprickor i gummi element.
Du märker att komponenten behöver bytas om du hör ett skramlande ljud från fjädringen som blir värre vid ojämnt väglag. Defekter med främre stötdämparfästet upptäcks genom att bilen svarar sämre på rattutslag samt att du får allt sämre styrning rent allmänt med fordonet.
Du tar reda på om stötdämparfästet eller stötdämpar bussningarna är trasiga på en verkstad. Bilen måste ställas på ett vibrationsbord för att kunna diagnostisera hela enheten i helhet.
Bytet av stötdämparfästet utförs endast på en verkstad eftersom det krävs att denna fjädringsdel såväl som själva fjädern också måste monteras ned. Så för att kunna byta främre fästet så måste du lyfta upp fordonet, demontera hjulet, koppla loss bromssystemet, och frigör styrspindeln från nedre den stången och krängningshämmarlänken. Ta sedan ut länken, komprimera fjädrarna med hjälp av en specialklämma och ta bort det defekta fästet. Att byta bakre fästet och stötdämpar bussningen kräver också att olika kupéelement demonteras först. Efter detta installeras den nya enheten med stödlager; resterande delar monteras tillbaka i omvänd ordning, och hjulens vinklar ställs in om så skulle behövas efteråt.
Om stötdämparfästet har skadats, såsom dess lager eller fästelement, så rekommenderas det att du installerar en komplett reparationssats och inte bara byter ut delar av dem.
Hur byter jag ut stötdämparfästet utan att ta bort fjäderstöttan?
Det är omöjligt att byta ut stötdämparfästet utan att först ta bort fjäderstöttan. Oavsett så ska du ta bort och plocka isär enheten först. Detta arbete skall utföras vid en servicestation eftersom det krävs särskilda färdigheter och motsvarande utrustning för det. Exempelvis så måste du komprimera fjädrarna när du ska montera ned och bort delen. Fästet kan sedan tas bort efter detta. Ett särskilt borttagningsverktyg behövs för att kontrahera fjädrarna. Det är farligt att försöka göra detta med enbart händerna.
Hur kontrollerar jag stötdämparfästet?
För att kontrollera stötdämparfästet efter potentiella defekter så lägger du din hand på dess kropp och försöka svaja fordonet. Om du upptäcker fritt spel nu så måste enheten bytas. Defekta stötdämparfästen brukar också slå när du vrider med ratten. För mer exakt lokalisering av de konstiga ljuden så måste du använda dig av ett stetoskop. Vanligen brukar servicestationer ha utrustningen som krävs för att kunna kontrollera stötdämparfästets skick som då kontrolleras under fjädringens omfattande diagnostisering.
Vilka tecken tyder på defekta stötdämparfästen?
Defekt stötdämparfäste brukar yttra sig i form av konstiga ljud och märkbara slag från fordonets karosseri under körning, särskilt vid kurvtagningar, försämrad fordonsstyrning, felinställda vinklar hos hjulen, för tidigt däckslitage och andra tecken. Fästets förstörelse kan också upptäckas visuellt: deformationer, sprickbildningar, korrosion, och fettspår på enhetens materiella ytor tyder på att du måste byta ut enheten.
Bästa varorna: Fjäderbenslagring fram och bak

- Bredd[mm]: 44,0
- Innerdiameter [mm]: 35,0
- Diameter (mm): 107,0
- Material: plast
- Lagerutförande: Koniskt kullager
- Position: Framaxel, båda sidor
- Vikt [kg]: 0,190
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel
- Vikt [kg]: 0,091
- Förpackningsdjup [cm]: 7,2
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Innerdiameter [mm]: 14
- Diameter (mm): 74
- Höjd [mm]: 29
- Skick: Helt ny

- Position: Framaxel, båda sidor
- Material: Gummi
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: utan lager
- Innerdiameter [mm]: 26,0
- Diameter (mm): 83,0
- Vikt [kg]: 0,237
- Tjocklek [mm.]: 54,0
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel, Vänster, Höger
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: utan kullager
- Innerdiameter 2 [mm]: 14,2
- Diameter (mm): 67
- Höjd [mm]: 30
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: utan lager
- Innerdiameter [mm]: 8
- Diameter (mm): 63
- Höjd [mm]: 42,2
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: utan kullager
- Antal per axel: 2
- Skick: Helt ny

- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med rullager
- Vikt [kg]: 1,100
- Förpackningslängd [cm]: 15,1
- Förpackningsbredd [cm]: 8,4
- Förpackningshöjd [cm]: 14,6
- Skick: Helt ny

- Produktserie: - B1 Service Parts
- Position: framaxel
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med lager
- Antal per axel: 2
- Vikt [kg]: 0,600
- Förpackningslängd [cm]: 23,9
- Förpackningsbredd [cm]: 10,2
- Förpackningshöjd [cm]: 22,3
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel vänster, framaxel höger
- Antal per axel: 2
- för OE-nummer: 1 094 616, 31 33 1 094 616, 31 33 6 752 735, 31 33 6 760 943, 31 33 6 769 582, 31 33 6 770 568, 6 752 735, 6 760 943, 6 769 582, 6 770 568
- Tilläggsartikel/tilläggsinformation: med integrerat kullager
- Rekommenderad artikels artikelnummer: 803 339, 803 340, 803 341, 803 342, 803 343, 803 344, 803 345, 803 346
- Skick: Helt ny

- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med rullager
- Vikt [kg]: 0,600
- Förpackningslängd [cm]: 13,2
- Förpackningsbredd [cm]: 11
- Förpackningshöjd [cm]: 10,7
- Skick: Helt ny