Hitta Fjädrar bak och fram:
Fjädrar för fordon

- Stötdämpare
- Fjäderbenslagring
- Fjäderbenslager
- Dammskydd stötdämpare & genomslagsgummi
- Fjädersäte
- Bladfjäder
- Luftfjädring
Välj din bil och hitta högkvalitativa Spiralfjäder
Information om Fjäder
Fjädrarna är en av de viktigaste delarna av en bil spjäll. En sådan post som dämpfjädern bladet ändras ganska ofta genom bilägare, eftersom de garantera säkerheten för körning. Detta händer på grund av det faktum att fjädern förlorar på styvhet, och därför måste bytas ut. Om du inte ersätta punkten, kan den sträckta våren negativt påverka bilens beteende. Du bör hålla ett öga på detta reservdel samt på andra delar av fordonet. Livslängden på en fjäder är ganska lång, och med rätt skötsel, ökar denna period. Reparation av skadade fjädrar på nya bilar praktiskt taget är uteslutet, är det bättre att beställa en ny reservdel.
Bilen Våren är en typ av fjädrar, som består av en eller flera plattor, som är gjorda av härdat stål i olika längder. De är anslutna med klämmor, som arbetar i en böj läge. För att reducera massan av moderna fjädrar, är de gjorda av icke-metalliska material. Om deras konstruktion, de är oftast monterade på plattformen i mitten av bilen, och deras ändar är fästa vid kroppen. Den huvudsakliga funktionen av fjädrarna är att absorbera stötar vid körning off road eller på dåliga vägar. Det bör noteras att upphävandet av moderna fordon inte omfatta fjädrar.
De huvudsakliga fel som inträffar vid bilen fjädrar är att bryta av plattor, förlust av elasticitet blad eller sättningar, försämring av våren bultar, bussningar, konsoler, anti-Squeak skivor samt avskurna av våren centrumbult. Som redan nämnts ovan, när en fjäder går sönder bör bilägaren beställa snarare en ny original reservdel, än att försöka fixa den gamla på sin egen eller i en bil verkstad. De billigaste reservdelar till din bil återfinns i vår webbutik. Bortsett från fjädrar, kan du beställa andra bildelar, såsom dämpare, arbetande cylindrar, mellanliggande ljuddämpare och många andra.
Vad du behöver veta om byte av hjulhus: livslängd, vanliga fel och deras tecken, tips och rekommendationer
Hjulhusens livslängd är inte specificerad. De behöver bytas vid mekaniska skador.
Ett fel kännetecknas av närvaro av hål, sprickor och bucklor på ytan eller fixeringsskador. Du kan bedöma hjulhusets täckningsförutsättning och undersöka dem själv.
För att kunna byta hjulhuset måste du lyfta upp bilen med hjälp av en hissplattform eller en lyftskruv. Sedan behöver du demontera hjulet och skruva loss skruvarna eller ta bort andra fästen som fixerar hjulhuset mot stötfångaren och karossen. Därefter skall du demontera det gamla hjulhuset och rengöra området. Därefter skall du montera ett nytt hjulhus och se till att det kan monteras tätt, Om du får misspass eller glapp rekommenderar vi att du kontaktar en verkstad för hjälp. Om komponenten passar ytan perfekt, fixera den med hjälp av fästanordningar. Bytesförfarandet för fram- och bakhjulshus är densamma.
Hjulhus tillverkade av polyeten fixeras med hjälp av speciella fästen eller klämmor som ingår i satsen. Om hjulhuset är avsett att fästas med självdragande skruvar, är det bättre att välja zinkbelagda skruvar eftersom de motstår rost bättre.
Hur avlägsnar och byter jag bärfjädrar?
Det är rätt svårt att byta bärfjädrar utan särskild utrustning och specialnycklar. Dessutom samverkar dessa med kuggväxeln vilket innebär rejäla reparationer som kan kräva hjulinställningar efteråt; överlämna därför dessa slags arbeten åt proffsen. Vi rekommenderar inte att du avlägsnar fjädern utan klämmor för det är mycket farligt. Om du hjar något att klämma fast fjädrarna med och har färdigheterna som krävs så kan du få försöka byta dem på egen hand.
Hur du går tillväga för att byta främre och bakre axlars komponenter varierar. Titta på videoguider på YouTube för att få mer detaljerade instruktioner för just ditt fordon.
Hur väljer jag rätt bärfjädrar?
Se din fordons medföljda tekniska manual för att välja rätt bärfjädrar till ditt fordon då dem varierar i längd, stångdiameter, antal spolar, lindningstyp, styrka och maximal säker belastning. Färgmärken används för att indikera komponenternas styvhet. Det appliceras på deras spolar. All information som du behöver finns angivet på delarnas förpackningar och i vår nätaffärs produktkatalog.
Fordonets vägprestanda modifieras med hjälp av bärfjädrar. Att exempelvis installera styvare fjädrar i framaxeln förhindrar bilens främre del från att hänga nedåt vid inbromsning samt att installera mjukare fjädrar på bakaxeln förhindrar risken för överstyrning.
Vad är distanshållare för fjädrar? Vilka distanshållare är bäst?
Distanshållare till bärfjädrar behövs vid följande fall:
- om du vill förhindra att den överbelastade delen på bilen hänger. Använd spiralfjäderdistanshållare för detta syfte: de är billiga och kända för att kunna installeras enkelt. Allt du gör för att installera dem är att lyfta upp fordonet med domkraft så att hjulen hänger ovanför marken så fjädern sträcks ut och så för du bara in distanshållaren försiktigt mellan fjäderns spiraler.
- vid behov att återställa avståndet från marken vilket kan ha sjunkit med tiden på grund av förlorad styrvhet i fjädrarna. Då kan du föra in distanshållare mellan fjädern eller dess montering och positionsdel. På bakaxeln så är det vanligen polyuretan, gummi eller plast som material i distanshållarna som används; på framaxeln är dem i aluminium eller stål.
Bästa varorna: Fjädrar bak vänster höger

- Position: Bakaxel
- Längd[mm]: 345
- Diameter (mm): 100
- Tråddiameter [mm]: 10,0
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Fjäderform: skruvfjäder
- Längd[mm]: 442, 445
- Diameter (mm): 169, 172
- Tjocklek 1 [mm]: 12,8, 13
- Vikt [kg]: 2,46
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel
- Fjäderform: skruvfjäder
- Längd[mm]: 354
- Tjocklek [mm.]: 11,5
- Antal varv, lindning: 5,5
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Fjäderform: skruvfjäder
- Längd[mm]: 365, 368
- Diameter (mm): 140
- Tjocklek 1 [mm]: 11,3
- Vikt [kg]: 1,58
- Tråddiameter [mm]: 11,7
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel
- Längd[mm]: 348
- Diameter (mm): 139, 12
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Längd[mm]: 354
- Diameter (mm): 133,0
- Antal varv, lindning: 5,2
- Tråddiameter [mm]: 11,5
- Skick: Helt ny
- Position: Bakaxel
- Chassi: för fordon med standardchassi
- Fjäderform: skruvfjäder
- Längd[mm]: 269
- Diameter (mm): 135
- Tjocklek 1 [mm]: 13
- Vikt [kg]: 1,76
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel
- Längd[mm]: 365
- Tjocklek [mm.]: 12,75
- Diameter (mm): 120
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel
- Fjäderform: Skruvfjäder med konstant tråddiameter
- Längd[mm]: 227
- Diameter (mm): 147
- Tjocklek 1 [mm]: 14,5
- Vikt [kg]: 2,05
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Tjocklek [mm.]: 312
- Diameter (mm): 147
- Vikt [kg]: 2,1
- erforderligt antal: 2
- Innerdiameter [mm]: 13
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Chassi: för fordon med standardchassi
- Fjäderform: skruvfjäder
- Längd[mm]: 351
- Diameter (mm): 152
- Tjocklek 1 [mm]: 11,75
- Vikt [kg]: 1,55
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel
- Längd[mm]: 340
- Diameter (mm): 146
- Tjocklek 1 [mm]: 12,5
- Innerdiameter [mm]: 81
- Skick: Helt ny