Hitta Motorolja diesel och bensin diesel och bensin:
Motorolja för fordon

- Vattenpumpar + kamremssats
- Spridare
- EGR-ventil
- Kamkedja
- Topplockspackning
- Topplock
- Motorfäste
- Spjällhus
- Ventilkåpspackning
- Ventilkåpa
- Remskiva vevaxel
- Laddluftslang
- Ventil vevhusventilation
- Insugningsrör
- Intercooler
- Topplocksbultar
- Kamaxel
- Oljeplugg
- Laddtrycksventil
- Kolvringar
- Vevaxeltätning
- Oljetråg
- Kolv
- Insugspackning
- Ventillyftare
- Oljenivågivare
- Avgasventil
- Oljepump
- Insugsventil
- Vevstakslager
- Växellådsfäste
- Oljetrågspackning
- Kedjespännare
- Ventiltätning
- Oljesticka
- Vevaxel
- Tomgångsventil
- Oljepluggspackning
- Oljepåfyllningslock
- Kamaxeltätning
- Gasvajer
- Motorblock
- Kugghjul (kuggremshjul)
- Packningar
Välj din bil och hitta högkvalitativa Olja
-
MERCEDES-BENZ
- Olja till E-klass
- C-klass
- Motorolja SPRINTER
-
RENAULT
- Olja till CLIO
- MEGANE
- Motorolja MASTER
-
PEUGEOT
- Olja till bilen till 308
- 307
- PARTNER
Information om Olja till bilen
Motorolja: byte och val
När, och varför, du ska byta motoroljan
Det rekommenderas att du byter motoroljan efter varje 10 000-15 000 km körsträcka. Intervallet kan förkortas om motorn hela tiden körs under höga belastningar, om bilen ofta kör korta sträckor eller körs vid mycket dammiga områden. Dessutom kan regelbundna temperaturskillnader och användning av lågkvalitativt bränsle påverka denna driftvätskas skick negativt.
En ökning av skadliga avgasutsläpp och bränsleförbrukning tyder på att du bör fylla på motorn med ny olja.
Oljefiltret brukar bytas när du fyller på med ny olja. Det är strikt förbjudet att blanda olika slags oljor med varandra eller oljor från olika tillverkare.
Hur man väljer rätt motorolja
Beroende på kemikalieinnehållet så finns det tre olika slags oljor: mineralbaserade, halvsyntetiska och syntetiska. Mineralbaserade motoroljor är billigast, klarar av höga och låga temperaturer men måste bytas oftast.
Syntetiska motoroljor håller längre och kan användas under extrema driftförhållanden. Deras nackdel är deras höga pris. Halvsyntetiska motoroljor är en blandning av mineralbaserade och separata syntetiska komponenter. De har många av de syntetiska oljornas fördelar, men är underlägsna i driftegenskaperna. Samtidigt så är den mer vänlig mot din plånbok.
Ledande försäljare på marknaden tillverkar högkvalitativa smörjmedel både till de senaste motorerna och äldre motorgenerationer. Högteknologiska produkter hittar du i vårt sortiment från företag som Vaico, Febi Bilstein, Swag och fler.
När du väljer mellan oljor så ska du titta på förpackningens klassificeringar. ACEA, eller European Automobile Manufacturers’ Association, använder sig av alfanumerisk klassificering. Formler för oljor till diesel- och bensinmotorer är markerade med “A” respektive “B”. Beteckningen “C” står för motorer med en katalysator medan “E” betecknar att det är för nyttofordon. Siffran efter bokstaven anger motorns generation och konstruktion, vilken produkt den passar, och innehållets egenskaper, driftegenskaper och hur ofta oljan skall bytas. Siffran som följs av ett bindestreck anger året som oljekategorin introducerades.
SAE-klassificeringar anger vätskans viskositet under olika temperaturer i omgivningen. Produkter ämnade för sommaren markeras med siffror. Ju högre siffra, desto högre temperatur kan oljan arbeta effektivt under. Vinteroljor har en alfanumerisk klassificering såsom 0W, 5W, 20W («W» — står för engelska ordet «winter/vinter»). Helårsprodukter har dubbla klassificeringar, exempelvis 10w40 eller 5w30 syntetisk motorolja.
API-klassificeringen inkluderar vanligen två bokstäver. Den första står för vad oljan ska användas till: “S” (Service) - för bilar med bensinmotor, “C” (Commercial/kommersiellt) - för bilar med dieselmotor. Den andra bokstaven anger vilken generation och andra typiska motoregenskaper som oljan lämpar sig för. Flerfunktionella produkter har dubbla beteckningar. Smörjmedel till dieselmotorer brukar också klassificeras med siffror som “2” eller “4” för tvåtakts- respektive fyrtaktsmotorer. De senaste energisnåla motoroljorna till bensinmotorer har fått den nya klassificeringen “EC” (Energy Conserving/Energisparande).
När du väljer en motorolja till en bils motor så ska du välja originalprodukter rekommenderade av din biltillverkare. Du kan också använda liknande oljor som har godkänts av fordonstillverkaren.
Bästa varorna: Motorolja bensin och diesel
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Olja: Delsyntetolja
- Specifikation: API CH-4, ACEA A3/B4, API SN
- Tillverkarens rekommendationer: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
- Produktserie: ENERGY
- Skick: Helt ny
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: API SN, ACEA C3
- Tillverkarens rekommendationer: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
- Produktserie: Longlife
- Version: 504/507
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil

- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Olja: Syntetolja
- Specifikation: API SN, API CF, ACEA C3
- Tillverkarens rekommendationer: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
- Produktserie: DEXOS2™
- Version: SUPER SYNTHETIC
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: ACEA C3
- Tillverkarens rekommendationer: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
- Produktserie: EDGE
- Version: LL
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil
- Skick: Helt ny
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Olja: Syntetolja
- Specifikation: API SN, ACEA A5/B5
- Tillverkarens rekommendationer: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
- Produktserie: O.E.M.
- Version: 7707
- Skick: Helt ny
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: API SN, ACEA C3
- Tillverkarens rekommendationer: MB 229.51, VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30, BMW Longlife-04
- Produktserie: 6719
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: ACEA A5/B5
- Tillverkarens rekommendationer: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-A, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-C, STJLR.03.5003, Fiat 9.55535-G1, Iveco 18-1811 S1
- Produktserie: Special Tec
- Version: F
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil
- Skick: Helt ny

- Viskositetsklass SAE: 20W-50
- Innehåll [liter]: 5
- Olja: Mineralolja
- Specifikation: ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, API SL
- Tillverkarens rekommendationer: Ford WSS-M2C153-E, GM 6094-M
- Produktserie: VR1 Racing
- Viskositetsklass SAE: 5W-30
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: ACEA C3, API SN, API CF
- Tillverkarens rekommendationer: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
- Produktserie: Quartz
- Version: INEO Long Life
- Fatmodell: Dunk
- Fordonstyp: Bil
- Skick: Helt ny

- Viskositetsklass SAE: 5W-40
- Innehåll [liter]: 5
- Tillverkarens rekommendationer: VW 502 00, VW 505 00
- Produktserie: Special G
- Viskositetsklass SAE: 10W-40
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: API SP, ACEA A3/B4, JASO MA2
- Tillverkarens rekommendationer: MB 229.1, MB 229.3, VW 501 01, VW 502 00, VW 505 00, Renault RN0700, Renault RN0710, PSA B71 2294, Fiat 9.55535-G2
- Produktserie: Defender
- Fatmodell: Dunk
- Skick: Helt ny
- Viskositetsklass SAE: 5W-40
- Innehåll [liter]: 5
- Specifikation: ACEA A3/B4, API SN, API CF
- Tillverkarens rekommendationer: MB 229.3, Chrysler MS-11106, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, BMW Longlife-98, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
- Produktserie: TITAN
- Version: Supersyn
- Fatmodell: Dunk
- Skick: Helt ny