Hitta Kopplingssats :
Kopplingssats för fordon
- Svänghjul
- Huvudkopplingscylinder
- Slavcylinder koppling
- Urtrampningslager
- Koppling lamell
- Växelvajer
- Kopplingsvajer
- Tryckplatta
- Packning växellåda
- Kopplingskontakt
Välj din bil och hitta högkvalitativa Komplett koppling
- MERCEDES-BENZ
- Komplett koppling till E-klass
- C-klass
- Kopplingssats SPRINTER
- PEUGEOT
- Kopplingssats till 307
- 308
- PARTNER
- SAAB
- Kopplingssats till 9-3
- 9-5
- 900
Information om Kopplingssats
Kopplingssats: utbyte och urval
När och varför är det nödvändigt att byta ut kopplingssatsen
Det rekommenderas att du byter ut kopplingssatsen var 100 000 - 150 000 kilometer. Vanligtvis varierar intervallen då satserna behöver bytas ut beroende på bilmodell och fordonets egenskaper som finns i dess dokumentation.
De vanligaste felen på enheten, då det är omöjligt att reparera den, är: slitage av friktionsdynorna, vridning eller sprickor på den drivna skivan, slitage eller smulning av listerna, förstörelse av bäringen, att diafragmafjädrarna är trasiga eller fjädrarna vid tryckplattan, den kan förvridas eller deformeras.
Vanligtvis uppstår de här felen på grund av att kopplingen behandlas på ett icke-optimalt vis, om det inte händer i förtid. Komponenterna kan gå sönder om du gör skarpa uppstartningar av fordonet, har en vana att stanna bilen vid trafikljus eller i trafikstoppningar genom att koppla bort kopplingen eller håller foten på pedalen konstant. Ibland kan komponenten slitas ut i förtid på grund av att olja tagit sig in på dess yta, detta kan hända om tätningarna kring motorn eller växellådan är trasiga.
Ryckningar, skakningar eller knackningar kan uppstå när du ändrar hastighet, om pedalen inte tar emot som den brukar eller om den vibrerar, om bilens dynamiska egenskaper försämras, om bränsleförbrukningen ökar, om motorn ofta blir överhettad eller om konstiga lukter dyker upp i kupén så indikerar det ofta att kopplingen är trasig.
Kopplingskomponenterna har liknande livslängd. På grund av detta rekommenderas det att du byter ut dem i satser. Om svänghjulet med dubblaväggar är installerat i din bil bör du även byta ut det. Under installationen borde du även inspektera och byta ut (om det är nödvändigt) vevaxeln och växellådans oljetätningar.
Hur du väljer kopplingssats
För att kopplingen ska fungera länge och väl, bör du alltid välja satserna som uppfyller bilens tekniska krav och dess driftsförhållanden. Det finns till exempel satser för standard- och sportkoppling. Kuddarna till standardkopplingen är tillverkade av friktionsmaterial som är baserade på organiska komponenter. Den typen av koppling förser dig med en mjuk transaktion mellan växlarna, har optimal friktionskoefficient och är prisvärda, men de har en kortare livslängd i regel. Det är de som används oftast.
Vid tillverkningen av sportkopplingens kuddar används metallkeramik, kevlar eller kolfiber, de har en högre friktionskoefficient och kan därför förse bilen med skarpare uppstart och bättre dynamiska egenskaper. Vanligtvis installeras de i sportbilar eller trimmade bilar. De är inte lämpliga för vardagligt bruk då de reducerar körbekvämligheten, speciellt vid uppstart, orsakar tidigt slitage av svänghjul och växellådan, men kostar dessutom mycket mer än den vanliga typen.
Kopplingssatsens kvalité och livslängd beror till stor del på dess tillverkare. Idag anses följande tillverkare vara de bästa: Sachs, LuK, Valeo, JP Group, Mecarm, Nexus, Aisin med flera.
När du väljer satsen bör du även undersöka vad den innehåller. Det finns satser för kopplingar med en skiva, som sitter i de flesta personbilarna, och för dubbel- och multiskivskopplingar; de sitter främst på tyngre sportbilar och kommersiella fordon. Bortsett från detta är det viktigt att skivornas omkrets, antal och form stämmer överens med orginalutrustningen, annars kommer det vara omöjligt att installera de nya delarna.
Vad ingår i en kopplingssats?
En kopplingsskiva och kopplingstryckplatta, ett urtrampningslager till kopplingen och särskilt smörjnings material ingår i en kopplingssats för att installera anordningen. Det finns satser utan urtrampningslager till kopplingen också. Därför ska du kontrollera vad som ingår i satsen ifråga innan du väljer. Priset på kopplingssatser beror på dess kvalité och tillverkningsmaterial, samt hur populärt och känt märket är. I premiumsegmentet rekommenderar vi komponenter från tillverkare som Sachs, Luk, Stark Professional Line. I i mellan segmentet produceras pålitliga reservdelar av följande företag: Valeo, JapanParts, Nipparts, Blue Print och andra.
Går det att byta kopplingssatsen själv?
Det är inte rekommenderat att byta kopplingssatsen själv. Komponenterna ska demonteras och installeras av proffs eftersom arbetet är komplicerat och omfattande och kräver särskilda färdigheter och användning av specialutrustning. Därför ska du söka hjälp på en serviceverkstad för att installera en ny kopplingssats. Priset på tjänsterna som serviceverkstaden erbjuder beror på fordonets konstruktion samt vad för slags drift din bil kör med.
Vilken kopplingssats är bäst att installera i min bil?
Det är bättre att installera kopplingssatser i din bil från kända företag såsom Luk, Sachs, Stark Professional Line, Nipparts, Blue Print, JapanParts, Ashika, Nexus, Exedy, NK och fler. Deras produkter är högkvalitativa och pålitliga vilket bevisas av alla deras många positiva recensioner de fått från kunder som köpt deras varor från oss. Det breda produktutbudet från dessa företag hjälper dig att välja en lämplig kopplingssats till just din personbil oavsett märke och modell. Att byta kopplingsdelar med hjälp av en sats låter dig få en fortsatt felfri drift med dem.
Bästa varorna: Kopplingssats
- Diameter (mm): 181
- Tandantal: 18
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med lamell, med utrampningslager
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tryckplatta
- Navprofil: 20,8x18,2-18N
- flerdelad: tredelad
- Skick: Helt ny
- Diameter (mm): 200
- Tandantal: 20
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med lamell, med utrampningslager
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tryckplatta
- Skick: Helt ny
- Diameter (mm): 215
- Tandantal: 26
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med lamell, utan utrampningslager
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tryckplatta, utan urtrampningsmekanism
- flerdelad: tvådelad
- Skick: Helt ny
- Diameter 1 [mm]: 228
- Tandantal: 28
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager, med svänghjul, med lamell, med skruvsats
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tryckplatta
- flerdelad: fyrdelad
- Koppling: Ombyggnad från dubbelmassesvänghjul till enkelmassesvänghjul
- Skick: Helt ny
- Produktserie: BR 0222
- Diameter (mm): 240
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager, med lamell
- Skick: Helt ny
- Produktserie: BR 0241
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager, med svänghjul, med skruvsats, Specialverktyg krävs för montering, Tvåmassesvänghjul med friktionsstyrskiva
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Justering: med automatisk justering
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 7
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Max. frivinkel [grad]: 18
- Antal fästhål: 6
- Skick: Helt ny
- Tandantal: 18
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager
- Ny del
- Navprofil: 21 x 18
- Vikt [kg]: 4,39
- Ytterdiameter kopplingstryckplatta [mm]: 200
- Skick: Helt ny
- Produktserie: ZMS Modul XTend
- Diameter (mm): 228
- Tandantal: 28
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med lamell, med utrampningslager
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tryckplatta, med dubbelmassesvänghjul, med svänghjulsskruvar, med tryckplatteskruvar
- endast som sats
- Skick: Helt ny
- Produktserie: CLASSIC KIT3P
- Tandantal: 20
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager
- Ny del
- Vikt [kg]: 3,68
- Koppling: för fordon med tryckmanövrerad koppling
- Ytterdiameter kopplingstryckplatta [mm]: 190
- Skick: Helt ny
- Diameter (mm): 235
- Tandantal: 18
- Navprofil: 18,3x20,9-18N
- endast som sats
- Skick: Helt ny
- Diameter (mm): 240
- Tandantal: 20
- Navprofil: 20x22,5-20N
- endast som sats
- Skick: Helt ny
- Produktserie: BR 0222
- Diameter (mm): 230
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med utrampningslager, med lamell
- Skick: Helt ny