Kopplingssats för fordon

ursprungsdelar: Kopplingssats

Information om Kopplingssats

Kopplingssats: utbyte och urval

När och varför är det nödvändigt att byta ut kopplingssatsen

Det rekommenderas att du byter ut kopplingssatsen var 100 000 - 150 000 kilometer. Vanligtvis varierar intervallen då satserna behöver bytas ut beroende på bilmodell och fordonets egenskaper som finns i dess dokumentation.

De vanligaste felen på enheten, då det är omöjligt att reparera den, är: slitage av friktionsdynorna, vridning eller sprickor på den drivna skivan, slitage eller smulning av listerna, förstörelse av bäringen, att diafragmafjädrarna är trasiga eller fjädrarna vid tryckplattan, den kan förvridas eller deformeras.

Vanligtvis uppstår de här felen på grund av att kopplingen behandlas på ett icke-optimalt vis, om det inte händer i förtid. Komponenterna kan gå sönder om du gör skarpa uppstartningar av fordonet, har en vana att stanna bilen vid trafikljus eller i trafikstoppningar genom att koppla bort kopplingen eller håller foten på pedalen konstant. Ibland kan komponenten slitas ut i förtid på grund av att olja tagit sig in på dess yta, detta kan hända om tätningarna kring motorn eller växellådan är trasiga.

Ryckningar, skakningar eller knackningar kan uppstå när du ändrar hastighet, om pedalen inte tar emot som den brukar eller om den vibrerar, om bilens dynamiska egenskaper försämras, om bränsleförbrukningen ökar, om motorn ofta blir överhettad eller om konstiga lukter dyker upp i kupén så indikerar det ofta att kopplingen är trasig.

Kopplingskomponenterna har liknande livslängd. På grund av detta rekommenderas det att du byter ut dem i satser. Om svänghjulet med dubblaväggar är installerat i din bil bör du även byta ut det. Under installationen borde du även inspektera och byta ut (om det är nödvändigt) vevaxeln och växellådans oljetätningar.

Hur du väljer kopplingssats

För att kopplingen ska fungera länge och väl, bör du alltid välja satserna som uppfyller bilens tekniska krav och dess driftsförhållanden.

Det finns till exempel satser för standard- och sportkoppling. Kuddarna till standardkopplingen är tillverkade av friktionsmaterial som är baserade på organiska komponenter. Den typen av koppling förser dig med en mjuk transaktion mellan växlarna, har optimal friktionskoefficient och är prisvärda, men de har en kortare livslängd i regel. Det är de som används oftast.

Vid tillverkningen av sportkopplingens kuddar används metallkeramik, kevlar eller kolfiber, de har en högre friktionskoefficient och kan därför förse bilen med skarpare uppstart och bättre dynamiska egenskaper. Vanligtvis installeras de i sportbilar eller trimmade bilar. De är inte lämpliga för vardagligt bruk då de reducerar körbekvämligheten, speciellt vid uppstart, orsakar tidigt slitage av svänghjul och växellådan, men kostar dessutom mycket mer än den vanliga typen.

Kopplingssatsens kvalité och livslängd beror till stor del på dess tillverkare. Idag anses följande tillverkare vara de bästa: Sachs, LuK, Valeo, JP Group, Mecarm, Nexus, Aisin med flera.

När du väljer satsen bör du även undersöka vad den innehåller. Det finns satser för kopplingar med en skiva, som sitter i de flesta personbilarna, och för dubbel- och multiskivskopplingar; de sitter främst på tyngre sportbilar och kommersiella fordon. Bortsett från detta är det viktigt att skivornas omkrets, antal och form stämmer överens med orginalutrustningen, annars kommer det vara omöjligt att installera de nya delarna.

Vanliga frågor från våra kunder

Vad ingår i en kopplingssats?

En kopplingsskiva och kopplingstryckplatta, ett urtrampningslager till kopplingen och särskilt smörjnings material ingår i en kopplingssats för att installera anordningen. Det finns satser utan urtrampningslager till kopplingen också. Därför ska du kontrollera vad som ingår i satsen ifråga innan du väljer. Priset på kopplingssatser beror på dess kvalité och tillverkningsmaterial, samt hur populärt och känt märket är. I premiumsegmentet rekommenderar vi komponenter från tillverkare som Sachs, Luk, Stark Professional Line. I i mellan segmentet produceras pålitliga reservdelar av följande företag: Valeo, JapanParts, Nipparts, Blue Print och andra.

Går det att byta kopplingssatsen själv?

Det är inte rekommenderat att byta kopplingssatsen själv. Komponenterna ska demonteras och installeras av proffs eftersom arbetet är komplicerat och omfattande och kräver särskilda färdigheter och användning av specialutrustning. Därför ska du söka hjälp på en serviceverkstad för att installera en ny kopplingssats. Priset på tjänsterna som serviceverkstaden erbjuder beror på fordonets konstruktion samt vad för slags drift din bil kör med.

Vilken kopplingssats är bäst att installera i min bil?

Det är bättre att installera kopplingssatser i din bil från kända företag såsom Luk, Sachs, Stark Professional Line, Nipparts, Blue Print, JapanParts, Ashika, Nexus, Exedy, NK och fler. Deras produkter är högkvalitativa och pålitliga vilket bevisas av alla deras många positiva recensioner de fått från kunder som köpt deras varor från oss. Det breda produktutbudet från dessa företag hjälper dig att välja en lämplig kopplingssats till just din personbil oavsett märke och modell. Att byta kopplingsdelar med hjälp av en sats låter dig få en fortsatt felfri drift med dem.

Kopplingssats låg kostnad: Top Reservdelar

Kopplingssats Ø: 180mm, med utrampningslager (RIDEX, 479C0027) -24%
original Kopplingssats RIDEX 479C0027 Artikelnummer: 479C0027
RIDEX Kopplingssats 479C0027
675,49 kr**
513,37 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 180
  • Tandantal 26
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med utrampningslager
  • Navprofil 20x21,9
  • flerdelad tredelad
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats Ø: 200mm (STATIM, 100.148) -24%
original Kopplingssats STATIM 100.148 Artikelnummer: 100.148
STATIM Kopplingssats 100.148
859,99 kr**
653,59 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 200
  • Navprofil 18,2x21 - 18N
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats med tryckplatta, med lamell, med utrampningslager (VALEO, 832263) -24%
original Kopplingssats VALEO 832263 Artikelnummer: 832263
VALEO Kopplingssats 832263
1385,99 kr**
1053,35 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Produktserie KIT3P
  • Diameter (mm) 200
  • Tandantal 18
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med lamell, med utrampningslager
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation med tryckplatta
  • Ny del
  • Navprofil 21,8 x 18,2
  • Vikt [kg] 5,03
  • Kontroll design Tryckmanövrerad
  • Fjäderkraft [N] 4200
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats med svänghjul, med skruvsats, med tryckplatta, med lamell, med utrampningslager (VALEO, 835071) -24%
original Kopplingssats VALEO 835071 Artikelnummer: 835071
VALEO Kopplingssats 835071
3913,99 kr**
2974,63 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Produktserie KIT4P - CONVERSION KIT
  • Diameter (mm) 228
  • Tandantal 18
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med svänghjul, med skruvsats, med lamell, med utrampningslager
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation med tryckplatta
  • Ny del
  • Navprofil 20,7 x 18,2
  • Vikt [kg] 18,59
  • Koppling Ombyggnad från dubbelmassesvänghjul till enkelmassesvänghjul
  • Fjäderkraft [N] 5750
  • Dragmoment [Nm] 60
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats Ø: 200mm, med utrampningslager, med lamell (LuK, 620 3268 00) -24%
original Kopplingssats LuK 620 3268 00 Artikelnummer: 620 3268 00
LuK Kopplingssats 620 3268 00
1382,99 kr**
1051,07 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Produktserie RepSet
  • Diameter (mm) 200
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med utrampningslager, med lamell
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats med urtrampningsmekanism, med svänghjul, med skruvsats, Specialverktyg krävs för montering, Tvåmassesvänghjul med friktionsstyrskiva, utan styrlager (LuK, 600 0017 00) -24%
original Kopplingssats LuK 600 0017 00 Artikelnummer: 600 0017 00
LuK Kopplingssats 600 0017 00
5837,49 kr**
4436,49 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Produktserie RepSet DMF
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med svänghjul, med skruvsats, Specialverktyg krävs för montering, Tvåmassesvänghjul med friktionsstyrskiva
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation med urtrampningsmekanism, utan styrlager
  • Justering med automatisk justering
  • Antal tänder (uppgift om max. frivinkel) 7
  • max. förskjutningsvinkel [mm] 2,9
  • Max. frivinkel [grad] 18
  • Antal fästhål 6
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats med tryckplatta, med lamell, med utrampningslager (VALEO, 786034) -24%
original Kopplingssats VALEO 786034 Artikelnummer: 786034
VALEO Kopplingssats 786034
871,99 kr**
662,71 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Produktserie VALEO CLASSIC KIT3P
  • Diameter (mm) 190, 182
  • Tandantal 20
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med lamell, med utrampningslager
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation med tryckplatta
  • Ny del
  • Version CPB
  • Vikt [kg] 3,68
  • Kontroll design Tryckmanövrerad
  • Fjäderkraft [N] 3750
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Kopplingssats med urtrampningsmekanism (NIPPARTS, N2002240) -24%
original Kopplingssats NIPPARTS N2002240 Artikelnummer: N2002240
NIPPARTS Kopplingssats N2002240
987,49 kr**
750,49 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 190
  • Tandantal 19
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation med urtrampningsmekanism
  • Innerdiameter [mm] 126
  • Skick  Helt ny
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser på bildelar från Bildelar-online.se
  • Fri fraktSpara på frakten! När du beställer för 1900 kr eller mer är leveransen gratis inom Sverige. Gäller ej skrymmande varor eller utbytesdelar.
  • Snabb leveransDe beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA Kopplingssats
Master Card Kopplingssats
Klarna Checkout Kopplingssats
PayPal Kopplingssats
Trustly
SEB SE

*Gäller utvalda produkter. Denna procentsats kan utelämnas, höjas eller sänkas efter att tiden som anges längst upp till höger gått ut. Den hänvisar inte till ett tidigare begärt pris, se nedan **

**Det överstrukna beloppet är inget tidigare begärt pris, utan beräknas i realtid baserat på vårt lägsta nuvarande inköpspris. Det kan därför höjas eller sänkas från dag till dag.