Hitta Svänghjul :
Svänghjul för fordon

- Kopplingssats
- Huvudkopplingscylinder
- Slavcylinder koppling
- Koppling lamell
- Urtrampningslager
- Växelvajer
- Kopplingsvajer
- Packning växellåda
- Tryckplatta
- Kopplingskontakt
Välj din bil och hitta högkvalitativa Dubbelmassesvänghjul
-
MERCEDES-BENZ
- Dubbelmassesvänghjul till E-klass
- C-klass
- Svänghjul SPRINTER
-
PEUGEOT
- Enkelmasse svänghjul till 308
- 307
- PARTNER
Information om Enkelmasse svänghjul
Svänghjulet är en massiv rund objekt installerad på fordonet `s styraxeln, tilldelas för utjämning av fordon framsteg. Det påminner mycket om ett hjul med en solid kant och är ansluten till hjulnavet med raka ekrar eller en fast disk. Ofta fungerar svänghjulet som kopplingsskivan eller trissan.
Vikt och dimensioner svänghjulet bestäms av tillåtna avvikelser från den uppskattade rotationsfrekvens och energi som han måste återvända till bilen vid en viss tidpunkt. Den energi som ackumuleras av svänghjulet är proportionell mot objektet `s massa och kvadraten av dess rotation. På grund av det faktum att hastigheten blir högre, ju större avståndet från massan från rotationsaxeln, är delen utformad som ett hjul med en fast kant. Den drivmotor överför energi till fordonet. Under låg motorbelastning en del av energin används, medan resterande lagras i svänghjulet, vilket i sin tur accelererar till en hastighet som överstiger genomsnittet. I området av cykeln, vilket kräver ökad energieffektivitet, bromsar svänghjulet gradvis ner, vilket ger redan ackumulerade kinetisk energi. Detta gör med hjälp av en mindre kraftfull enhet.
Det finns flera typer av svänghjul: massiv svänghjul, dubbla svänghjul och lätt svänghjul. När motorn går med olika hastigheter vevaxeln utsätts för torsionsvibrationer. Motorn använder vridande vibrationsdämpare. Ett svänghjul med en speciell design är en av dessa poster - med dubbla svänghjul. Det har flera fördelar, och nämligen buller isolering, vibrationsdämpning, minska med synkroniseringsdon slits ut, enkel att flytta, överföring skydd mot överbelastning och slutligen bränsleekonomi.
Lätt svänghjul används vid inställning av motorn. Om du omfördela vikten av svänghjulet till kanterna av skivan, kan du minska sin vikt till 1,5 kg och minska tröghetsmomentet. Med lätta svänghjul motorn når snabbt maximal hastighet och ökning av effekt upp till 5%. I vår webbutik kan du köpa ett svänghjul för ditt fordon till ett bra pris. Vi erbjuder ett brett sortiment av varor: topplock bultar, spjäll lager strut, bränsletankar och många andra.
Vad du behöver veta om byte av svänghjul: livslängd, vanliga fel och deras tecken, tips och rekommendationer
Det finns ingen angiven livslängd för svänghjulet. Delens livslängd beror på typ (enkelt och dubbelt) och bilens driftsförhållanden. Dubbla svänghjul slits snabbare. Delen ska bytas ut om kuggarna har defekter, friktionsytan är utsliten, vevaxelns flänshus är trasigt eller om du hittar fel på skruvens gängor.
Ovanliga ljud vid motorstart indikerar fel: skriande och rasslande etc. Ett annat feltecken är instabilt motorarbete med låg rotationshastighet.
Oftast görs en diagnos av svänghjulet vid en verkstad, eftersom det kräver demontering av växellådan och det behövs särskild utrustning och professionella kunskaper. En undersökning att du hittar de första tecknen på slitage: skador eller nötning av kuggringen, sprickor, revor, oxiderande färg. Skicket hos ett dubbelt svänghjul kan bedömas genom att kontrollera spelet och förskjutningsvinkel i båda riktningarna.
Du bör kontakta en verkstad för att byta svänghjul. Denna process innebär demontering av växellåda. Svänghjulet fixeras med hjälp av ett verktyg som sätts i kuggringen och efter det lossas skruvarna. Sedan tas lagerskivan och svänghjulet bort.
Installation av en ny komponent görs i omvänd ordning. Bultar skruvas i parallellt mot varandra för att undvika förskjutning. Här används nya fästelement, det är absolut förbjudet att använda sig av de gamla.
Det rekommenderas att du byter svänghjulet tillsammans med kopplingen. Du bör också kontrollera den bakre vevaxelns oljetätning under svänghjulsbytet. Om det finns oljefläckar på den, ska även den bytas ut.
Bästa varorna: Svänghjul

- Växellådstyp: Manuell
- Antal fästhål: 6, 6,0
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Max. frivinkel [grad]: 19
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 6
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny
- Växellådstyp: Manuell
- Antal fästhål: 8
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Max. frivinkel [grad]: 18
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 7
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny

- Växellådstyp: Manuell
- Antal fästhål: 10
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Max. frivinkel [grad]: 19
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 7
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny

- Växellådstyp: Manuell
- Koppling: för fordon med dubbelskivekoppling
- Antal fästhål: 8
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med styrlager
- Max. frivinkel [grad]: 20
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 8
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 1,6
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Skick: Helt ny
- Motortyp: för motorer med tvåmassesvänghjul
- Vikt [kg]: 13,674
- Skick: Helt ny
- Växellådstyp: Dubbelkopplingsväxellåda
- Kopplingsutförande: för torrlamellkoppling
- Antal fästhål: 6, 6,0
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny

- Växellådstyp: Manuell
- Antal fästhål: 6, 6,0
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul utan friktionsstyrskiva
- Max. frivinkel [grad]: 19
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 6
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny
- Växellådstyp: Manuell
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med skruvsats, Tvåmassesvänghjul med friktionsstyrskiva
- Antal fästhål: 7
- Max. frivinkel [grad]: 15
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 6
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 1,6
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny

- Växellådstyp: Manuell
- Antal fästhål: 8
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan skruvsats, Tvåmassesvänghjul med friktionsstyrskiva
- Max. frivinkel [grad]: 20
- Antal tänder (uppgift om max. frivinkel): 6
- max. förskjutningsvinkel [mm]: 2,9
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: utan styrlager
- Skick: Helt ny

