Information om Länkarm

Wishbone är nödvändigt att åstadkomma rörelsen av hjulcentrum i ett plan. Denna del är vinkelrät mot den längsgående axeln och är belägen utmed den längsgående axeln. Det är också värt att notera att ingen av fordonets fjädring är komplett utan denna komponent. När det gäller de vanligaste för dagens McPherson hjulupphängning, är tvärlänk i detta formulär bifogas igenom Silent-block till korset bar. Den är ansluten till hjulet knoge genom en kulled. Kroppen av bilen i en sådan struktur fungerar som den övre armen, eftersom den är fäst vid spjället fjäderben. Denna design är idealisk för mycket små och liten klass, men inte lämplig för andra bil klasser.

Avstängning på dubbla triangellänkar med två element som har bäring swing montera på ramen, ribban eller organ. Denna konstruktion ger anslutning av de yttre ändarna genom användning av kulleder med en styrspindel eller axeltappen. Därför är större avståndet mellan bärarmar den mindre kraft som agerar i spakar och lager är.

Således, delarna är mindre utsatta för våld och därmed kinematik suspensionen är mer exakt.

Multi-link fjädring används i främre och bakre upphängningar. För optimala kinematik hjulen, samt för bättre stabilitet och väghållning, är det används fyra eller fem spakar. Två spakar behövs för att hålla hjulet. Andra tillhandahåller nödvändiga kinematik. I det här fallet är det inte nödvändigt att kombinera stötdämparen och fjädern i strut. Det är också nödvändigt att tala om fyrhjulsdrivna personbilar kör bil, där multi-link individuell fjädring används främst. Om du behöver byta nyckelben, är det rimligt att göra detta i en bil verkstad. Ändå är det mycket bättre att beställa den del du behöver i vår webbutik. Till exempel, stötdämpare, tändspole eller fläns. Beställning på nätet du kommer att avsevärt spara tid och pengar.

Vanliga frågor från våra kunder

Hur avlägsnar jag bärarmarna?

För att avlägsna bärarmen så behöver du en domkraft, monteringar, ett antal nycklar och skruvmejslar och specialutrustning för länkbussningar för att trycka ut bussningarna om dem ska bytas. Proceduren för bytet är mycket svårt. Om du exempelvis ska installera övre eller nedre länkarmar och längsgående armar eller hjulupphängningen så måste du montera ned hjulen och sedan justera dem efteråt. Ibland är det omöjligt att skruva loss en rostig bult utan särskilda oljemedel. Hur du går tillväga med utbytet varierar mellan modeller. Hur du lagar just ditt fordon så ska du se din fordons medföljda tekniska manual för ytterligare instruktioner.

Hur kontrollerar jag främre bärarmarnas skick?

Du kontrollerar främre bärarmarnas skick genom att inspektera dem visuellt först: deformationer, sprickor, trasiga gummibussningar eller dammkåpor kan tyda på att delarna är utslitna och att dem måste bytas. Då ska du kontrollera att kulleden inte har några glapp. Du kontrollerar detta genom att placera bilen i en reparationsgrop eller på ett bilställ och sedan skakar du på bärarmen med ringjärn. Förutom visuell inspektion så kan du också kontrollera kullederna med skjutmått. Du beräknar mängden axiell förskjutning genom att mäta avståndet mellan stödbrickan och bussningen: om leden är som den ska så bör det vara: 1,5-5,0mm för övre och 3,0-7,5mm för nedre armar.

Bärarmar från vilka märken är bäst att installera?

Det är bättre att installera bärarmar från kända märken i din bil. Utifrån deras priser så kan vi dela in dem i följande tre kategorier:

  1. Premiumsegmentet. Här finner du produkter från tillverkare som Lemförder, Monroe, Stark Professional Line, TRW, Qsten. Bärarmar från dessa företag är dyra men deras höga pris kompenseras med deras långa livslängd som vanligen överskrider 120 000 km körsträcka.
  2. Mellansegmentet. Reservdelar i denna kategori är utmärkta alternativ för dyrare val. De är kända för sin höga kvalité. De är utformade att klara upp till 75 000 km körsträcka. I detta sortiment finner du produkter från företag som Moog, Ruville, meyele, Diederichs, Febi Bilstein, Metzger, SWAG.
  3. Billiga segmentet. Komponenter från företag som Optimal, NK, JP Group, RIDEX, MAPCO, Quinton Hazell och VAICO finner du här. Främre bärarmar i denna kategori hjälper dig att spara pengar på dina köp, men dem går söndare tidigare än dem övre alternativen: deras livslängd är runt 40 000 km körsträcka.

Bärarm låg kostnad: Top Reservdelar

Länkarm, hjulupphängning framaxel höger (KAMOKA, 9953681)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | KAMOKA 9953681 Artikelnummer: 9953681
KAMOKA Länkarm, hjulupphängning 9953681
585,99 kr
457,07 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position framaxel höger
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
  • Konmått [mm] 17
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning ytter, Upptill, Höger, framaxel, framför axeln (A.B.S., 210045)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | A.B.S. 210045 Artikelnummer: 210045
A.B.S. Länkarm, hjulupphängning 210045
193,99 kr
151,31 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Länkarmstyp Länkarm (längs-)
  • Konmått [mm] 16,0
  • Vikt [kg] 0,5
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning ytter, Vänster, framaxel övre, framaxel, Upptill (TRW, JTC919)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | TRW JTC919 Artikelnummer: JTC919
TRW Länkarm, hjulupphängning JTC919
528,49 kr
412,22 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position framaxel, Vänster, Upptill
  • Material aluminium
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning Framaxel, båda sidor, Nedre, Fram (RIDEX, 273C0039)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | RIDEX 273C0039 Artikelnummer: 273C0039
RIDEX Länkarm, hjulupphängning 273C0039
437,99 kr
341,63 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Framaxel, båda sidor, Nedre, Fram
  • Material aluminium
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
  • Längd[mm] 364,2
  • Yttergänga 2 [mm] M12x1,5
  • Vikt [kg] 1,146
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning ytter, Höger, Höger nedtill, Nedre, Fram, framaxel, framaxel höger, nedre framaxel (TRW, JTC1251)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | TRW JTC1251 Artikelnummer: JTC1251
TRW Länkarm, hjulupphängning JTC1251
558,49 kr
435,62 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Material stålplåt
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
  • jämna artikelnummer JTC1250
  • Tilläggsartikel/tilläggsinformation utan tillbehör
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning Bakaxel, Nedre, Tvåsidig (LEMFÖRDER, 36902 01)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | LEMFÖRDER 36902 01 Artikelnummer: 36902 01
LEMFÖRDER Länkarm, hjulupphängning 36902 01
222,49 kr
173,54 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Bakaxel, Nedre, Tvåsidig
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
  • Rekommenderad artikels artikelnummer 37830 01, 37832 01
  • Antal per axel 2
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning ytter, bakom axeln, Vänster, Upptill, framaxel (A.B.S., 210608)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | A.B.S. 210608 Artikelnummer: 210608
A.B.S. Länkarm, hjulupphängning 210608
193,99 kr
151,31 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Länkarmstyp Länkarm (längs-)
  • Konmått [mm] 16,0
  • Vikt [kg] 0,5
Detaljer
Länkarm, hjulupphängning Vänster, Höger, Nedre, framaxel (VAICO, V10-7072)
-22%
Länkarm, hjulupphängning | VAICO V10-7072 Artikelnummer: V10-7072
VAICO Länkarm, hjulupphängning V10-7072
272,49 kr
212,54 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Nedre, framaxel
  • Länkarmstyp Länkarm (tvär-)
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med lager
  • Artikelnummer, rekommenderat specialverktyg V99-1020
  • Axelmätning nödvändig efter montering
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser för bildelar på Bildelar-online.se
  • Gratis fraktStor leverans betyder besparingar. Inga fraktkostnader för order över 1900 kr Inom Sverige. Gäller ej för skrymmande varor eller utbytes
  • Utmärkt leverans!De beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA
Mastercard
Klarna
PayPal
payments_bottom_trustly
SEB SE Bankoverforing