Hitta bil Hjulupphängning:
Hjulupphängning reservdelar
Hjulupphängning delar
- Hjulnav
- Hjullager
- Länkarm
- Drivaxel
- Stabilisatorstag
- Drivknut
- Spindelled
- Växellådsolja
- Länkarmslagring
- Automatlådeolja
- Hjulbultar
- Drivaxeldamask
- Reparationssats länkarm
- Kardan
- Hardyskiva
- Krängningshämmarbussning
- Styrspindel
- Hjulmuttrar
- Axelupphängning
- Spacers
- Krängningshämmare
- Framvagnsbalk
- Differential
Information om Hjulupphängning
Slutväxeln tjänar till att ansluta drivaxeln till motorn. Denna anslutning är nödvändig för att överföra vridmoment från motorn till hjulen. Man bör ta hänsyn till skillnaden mellan de öst-västlig och längsgående monteringen av motorn. Vid den öst-västliga monteringen består huvuddriften av cylindriska kugghjul. När det är en längsgående montering är den gjord av en enda enhet, nämligen ett koniskt kugghjul. Dessutom används snäckväxel och hypoiddrev slutväxel. Åkkomfort är möjlig på grund av det sneda kugghjulet. Utöver de ovan nämnda, används ibland den sista frekvensomriktaren för axiell förskjutning.
För att ha tillräckligt med vridmoment för alla drivhjul är det nödvändigt att säkerställa ökning av vridmomentet i den slutliga enheten. För att göra detta krävs att man ändrar gear ratio. Antalet varv per tidsenhet reduceras, medan vridmomentet ökas. I detta fall tillämpas ett konstant ratio vilket beror på typen av fordon, men i de flesta fall ligger inom 1: 2,5 till 1: 4. Det totala ratio mellan bilen och slutväxeln beräknas på grundval av den slutliga utväxlingens och växellådans förhållande. Differentiell enhet kompenserar skillnaden i antalet varv hos hjul rör sig längs en kurva.
Om den slutliga enheten slutar fungera kan bilen är inte längre köras eftersom det inte finns någon kraftöverföring. Orsaken till misslyckandet kan bero på den gemensamma skivan / joint Hardy Spicer, vevstake, svänglagret, hjullager, kardanaxel, primäraxeln, guide nyckelben, joint oberoende upphängning, axel hals, stabiliseringsmedel, axelfjädring eller spår stång. Ofta förekommande ljud eller vibrationer tyder på att slutväxeln är skadad.
Vid sådana problem bör man omedelbart kontakta en bilverkstad, detsamma gäller också om du endast misstänker att fel förekommer. Det är inte svårt att ersätta den sista enheten, men detta för endast göras av en expert.
Bästa varorna: Hjulupphängning autodelar
- Position: Framaxel, båda sidor
- Höjd 1 [mm]: 37
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan ABS-sensorring
- Diameter (mm): 72
- Vikt [kg]: 0,7
- Innerdiameter 2 [mm]: 37
- Skick: Helt ny
- Position: Upptill, Fram, framaxel vänster
- Material: Aluminium
- Länkarmstyp: Länkarm (tvär-)
- Längd[mm]: 273
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med gummilager
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter [mm]: 30
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med inbyggd magnetisk sensorring, med hjullager, med skruv, med fettkåpa
- Gängmått: M14x1,5
- Diameter (mm): 136,5
- Bredd[mm]: 68,2
- Avstånd fästhål [mm]: 112
- Dragmoment [Nm]: 180
- Vridvinkel [°]: 180
- Skick: Helt ny
- Position: Bakaxel vänster, Upptill, Bakaxel höger, Bakaxel, båda sidor
- Material: stålplåt
- Länkarmstyp: Länkarm (tvär-)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med lager
- Vikt [kg]: 1,385
- Innerdiameter 2 [mm]: 12, 14
- Skick: Helt ny
- Position: Bakaxel, båda sidor
- Innerdiameter [mm]: 28
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med inbyggd magnetisk sensorring
- Diameter (mm): 120
- Bredd[mm]: 61,5
- Bredd 2 [mm]: 63
- Skick: Helt ny
- Material chassi: stålplåt
- Position: Bakaxel, båda sidor, Nedre
- Länkarmstyp: Länkarm (längs-)
- Längd[mm]: 592
- Innerdiameter 2 [mm]: 12,2, 12,5
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel, Nedre, Höger
- Material: Stål
- Länkarmstyp: Länkarm (tvär-)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med gummilager
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel höger, Nedre
- Material: stålplåt
- Länkarmstyp: Trekantslänkarm (LB/Buss)
- Längd[mm]: 347
- Konmått [mm]: 15
- Konisk stigning: 1/5
- Gängmått: M12x1,5
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med kulleder
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel vänster
- Material: Stål
- Länkarmstyp: Länkarm (tvär-)
- Längd[mm]: 311,5, 241,5
- Konmått [mm]: 18
- Diameter fästpunkt [mm]: 14,2
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel höger
- Material: Aluminium
- Länkarmstyp: Länkarm (tvär-)
- Längd[mm]: 345,5
- Konmått [mm]: 16
- Konisk stigning: 1:5
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med kulleder
- Bredd[mm]: 80
- Skick: Helt ny
- Position: Vänster, Upptill, Fram, framaxel, framaxel vänster
- Material: Aluminium
- Länkarmstyp: Länkarm (längs-)
- Längd [cm]: 345,5
- Konmått [mm]: 16
- Konisk stigning: 1:5
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med gummilager
- Lagringssätt: hydrolager
- Fatmodell: Box
- Skick: Helt ny
- Höjd 1 [mm]: 48,44
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med inbyggd magnetisk sensorring
- Diameter (mm): 80, 136,3
- Vikt [kg]: 3,25
- Innerdiameter 2 [mm]: 29
- för bromsskivediameter [mm]: 280
- för bromsskivetjocklek [mm]: 22
- Avstånd fästhål [mm]: 112
- Hålantal 2: 5
- Bultlängd [mm]: 87
- Splinesantal ingående axel: 36
- Fatmodell: Box
- Antal flatanslutningar: 3
- Skick: Helt ny