Huvudbromscylinder för fordon

ursprungsdelar: Bromshuvudcylinder

Information om Huvudbromscylinder

Bromsen huvudcylinder är en nödvändig del av den hydrauliska bromsen. Det är oftast knutna till vakuum broms booster. Och ovanför bromscylindern ligger en genomskinlig polyeten tank med en regulator av nivån på bromsvätskan insufficiens. På tanken finns markeringar för minimal och maximal vätskenivåer. Beroende på utformningen av fordonet, kan bromsvätskebehållaren monteras separat från bromscylindrarna och fäst på kroppen i utrymmet under motorhuven.

Brake master cylinder krävs för att omvandla kraften appliceras på bromspedalen i extra bromsvätska tryck för vidare överföring via bromssystemet. Om du vill kolla in fungerande kapacitet huvudbromscylinder, titta på bromsvätskenivån. Den huvudbromscylindern bestämmer leden mellan de hydrauliska drivkretsar. Bromscylindern innehåller två kolvar. På dess botten finns det några bultar som begränsar deras rörelse. Varje ventil är ansvarig för trycket i en separat krets. Om, av någon anledning, inte en av kretsarna inte fungerar, fortsätter den andra slingan fortfarande att fungera och därigenom bromsa bilen, men mindre effektiv.

Den mest allvarliga fel i bromscylindern anses förlusten av täthet. I detta fall startar bromscylindern läcker, och det är inte svårt att se. Vätskan strömmar över hela kroppen av vakuum booster, och följaktligen minskar dess nivå i tanken. Och då behöver repareras eller ens byta bromscylindern. Du kan skaffa det i vår webbutik. Vi erbjuder marknadens bästa priser och korta leveranstider för alla typer av artiklar, inklusive bromsbelägg, Trumbroms och spoiler.

Allt du behöver veta om att byta ut bromshuvudcylindern: livslängd, vanliga fel och hur du upptäcker dem, tips och rekommendationer

Bromshuvudcylindern har ingen specifik livslängd.

Den behöver bytas ut när skador uppstår på dess inre yta, till exempel om sprickor dyker upp. Dessa defekter uppstår vanligtvis som ett resultat på att komponenten slitits ut.

Enheten kan tappa effektivitet, det visar sig genom att motståndet i bromspedalen ändras och att situationen inte ändras efter att bromssystemet dränerats. Läckage av bromsvätska tyder också på skador. Trycksänkning av cylindern kan upptäckas genom att oljeläckage dyker upp på bromsoken, bromsslangarna eller på bromsvakuumenheten. Man kan även misstänka läckage om bromsvätskenivån sjunker plötsligt.

Du börjar diagnostisera komponenten genom att undersöka instrumentbrädan: en speciell indikator signalerar dig om problem gällande bromssystemet. Sedan kan du visuellt inspektera höljet kring cylindern. Det är nödvändigt att leta efter spår av bromsvätska som tyder på läckage. Du bör lägga extra märke till platserna kring där rör och sladdar kopplas in, runt kontakterna. Du bör även undersöka höljet och leta efter mekaniska skador.

För en mer detaljerad diagnos av cylindern bör du rikta dig till specialister. Det rekommenderas även att du genomför utbytet av enheten vid en bilverkstad.

Vanliga frågor från våra kunder

Går det att byta huvudbromscylindern själv?

Det är strikt förbjudet att försöka byta huvudbromscylindern själv om du inte har det som krävs för detta: inkorrekt installation kan förstöra bromssystemet fullständigt.. Dessutom är det rekommenderat att du även byter bromsvätskan i samband med detta och att du måste lufta hela bromssystemet efter du har installerat den nya komponenten. Detta är relativt svårt att göra på egen hand eftersom systemet måste luftas enligt ett viss schema, där du börjar med bakre hjulet, längst ut från huvudcylindern och avslutar med den främre som sitter närmast.

I vissa fall så kan du undvika att byta cylindern, genom att själv laga enheten. För det mesta kan komponenten återställas med hjälp av en reparationssats. Denna innehåller packningar, damasker, kolvar, tätningsringar, skyddslock, returfjädrar, kolvplatser och andra delar. Demonteringen av huvudbromscylindern behövs för att kunna installera reparationssatsen,och då rekommenderas du att utföra detta på en serviceverkstad för få bästa möjliga resultat.

De vanligaste tecknen på fel som tyder på att du måste laga eller byta komponenten är att bromspedalens rörelsebana har ökat, du får sämre inbromsning och du märker bromsvätske läckage.

Från vilka märken ska jag välja huvudbromscylindrar till min bil? Hur många huvudbromscylindrar har min bil?

Det är bäst att välja huvudbromscylindrar till din bil från kända företag som Brembo, Stark Professional Line, Metelli, Textar, ABS, TRW, ATE, Triscan, Bosch, LPR, ERT, Frenkit, FTE, Magneti Marelli. Deras produkter är högkvalitativa och tillverkas med bra material och med hjälp av moderna tekniker, genomgår tester i alla tillverkningssteg så du får då pålitliga och hållbara delar. Dessutom erbjuder dessa tillverkare inte bara många olika slags huvudbromscylindrar och slavcylindrar utan också många andra delar till bromssystemet: kolvar, damasker och styrdelar till främre och bakre bromsok, bromsbelägg, skivor, tätningar, slangar, rör, fästelement och andra delar.

För att lära dig mer om hur många bromscylindrar installeras i just ditt fordon så ska du läsa om bromssystemets konstruktion i ditt fordons medföljande tekniska manual. Det finns alltid bara en huvudbromscylinder medan antalet slavcylindrar varierar beroende på broms mekanismen och antalet kolvar i varje ok. Det minsta antalet slav-bromscylindrar i en bil är 4.

Hur kontrollerar jag om min huvudbromscylinder fungerar eller inte?

Driften på huvudbromscylindern ska kontrolleras med hjälp av ett specialställ som finns hos de flesta serviceverkstäder. Diagnostiseringen går ut på att försöka skapa samma arbetstryck som finns inuti cylindern. Vanligen ska samma nivå bevaras under 7-10 sekunder efter den nått rätt arbetstryck. Om trycket försvinner snabbt, tyder det på att lufttätheten är borta i huvudbromscylindern. För att inspektera komponenten ytterligare ska den plockas isär. Defekta kolvar och förstörda tätningar bör bytas genast. Men om du ser sprickor, skjuvningar, repor eller andra skador på höljet eller cylinderns ytor så behöver du byta hela enheten istället. Under reparationer eller byten så rekommenderas du att inspektera driften hos andra hydrauliska element när du väl håller på, främst rören och broms mekanismerna på de främre och bakre hjulen.

Huvudbromscylinder låg kostnad: Top Reservdelar

Huvudbromscylinder 20,64mm, 2 (RIDEX, 258M0077) -27%
original Huvudbromscylinder RIDEX 258M0077 Artikelnummer: 258M0077
RIDEX Huvudbromscylinder 258M0077
503,49 kr**
367,55 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 20,64
  • Gängmått M12x1
  • Antal anslutningar 2
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder 23,8mm, 3 (ATE, 03.2123-1003.3) -27%
original Huvudbromscylinder ATE 03.2123-1003.3 Artikelnummer: 03.2123-1003.3
ATE Huvudbromscylinder 03.2123-1003.3
1961,49 kr**
1431,89 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 23,8
  • Gängmått M10x1
  • Antal anslutningar 3
  • MAPP-kod tillgänglig
  • Längd[mm] 18,8, 153
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder 2 (A.B.S., 61981X)
original Huvudbromscylinder A.B.S. 61981X Artikelnummer: 61981X
A.B.S. Huvudbromscylinder 61981X
178,35 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 23.81
  • Material aluminium
  • Bromssystem BOSCH/BENDIX
  • Antal anslutningar 2
  • Vikt [kg] 0,55
  • Gängmått 1 2x M12x1.0
  • Antal fästhål 2
  • Position Fram
  • Längd[mm] 122, 32
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder (MASTER-SPORT, 24212008033ST-PCS-MS) -27%
original Huvudbromscylinder MASTER-SPORT 24212008033ST-PCS-MS Artikelnummer: 24212008033ST-PCS-MS
MASTER-SPORT Huvudbromscylinder 24212008033ST-PCS-MS
238,99 kr**
174,46 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Nettovikt [kg] 1,4
  • Bruttovikt [kg] 1,5
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder Turbo för körskolsbilar för fordon utan ABS för vänster-/högerstyrd Inte för ABS (DELPHI, LM23822) -27%
original Huvudbromscylinder DELPHI LM23822 Artikelnummer: LM23822
DELPHI Huvudbromscylinder LM23822
393,99 kr**
287,61 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Bromssystem ATE/BEN
  • Cylinderkolv diameter [mm] 19
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder 2 (A.B.S., 51680) -27%
original Huvudbromscylinder A.B.S. 51680 Artikelnummer: 51680
A.B.S. Huvudbromscylinder 51680
470,49 kr**
343,46 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Diameter (mm) 25,4
  • Material aluminium
  • Bromssystem LUCAS/TRW
  • Antal anslutningar 2
  • Vikt [kg] 0,66
  • Gängmått 1 2x M12x1.0
  • Antal fästhål 2
  • Position Fram
  • Längd[mm] 92, 69,5
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder 23,8mm, 2 (TRW, PMK272) -27%
original Huvudbromscylinder TRW PMK272 Artikelnummer: PMK272
TRW Huvudbromscylinder PMK272
724,99 kr**
529,24 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Diameter 1 [mm] 23,8
  • Material aluminium
  • Antal anslutningar 2
  • Gängmått 1 M12x1
  • för fabrikat TRW
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Huvudbromscylinder för högerstyrd för fordon med Duplexbroms (LPR, 6706) -27%
original Huvudbromscylinder LPR 6706 Artikelnummer: 6706
LPR Huvudbromscylinder 6706
192,99 kr**
140,88 kr
inkl.25% moms, exkl. leveranskostnader
Över 100 varor i lager
  • Material Gjutjärn
  • Hål-Ø [mm] 19,05
  • Bromssystem Bendix
  • Gängmått 10 x 1,25 (3)
  • Skick  Helt ny
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser på bildelar från Bildelar-online.se
  • Fri fraktSpara på frakten! När du beställer för 1800 kr eller mer är leveransen gratis inom Sverige. Gäller ej skrymmande varor eller utbytesdelar.
  • Snabb leveransDe beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA Huvudbromscylinder byta
Master Card Huvudbromscylinder
Klarna Checkout Bromshuvudcylinder
PayPal byta Bromshuvudcylinder
Trustly
SEB SE
Vänligen väntadotted