Hitta Givaren :
Givaren (sensoren) för fordon

- Generator
- Strålkastare
- Baklyktor
- Startmotor
- Abs givare
- Luftmassemätare
- Dimljuslampa
- Blinkers
- Tempgivare
- Slitagevarnare bromsbelägg
- Dimljus
- Rattstångsbrytare
- Extra bromsljus
- Parkeringssensorer
- Kamaxelgivare
- Skyltbelysning
- Vevaxelgivare
- Strålkastare motor
- Tryckgivare partikelfilter
- Laddtryck sensor
- Värmereglage
- TPMS-sensor
- Laddningsregulator
- Kylvätsketemperatur sensor
- Centrallås
- Oljetrycksgivare
- Bilbatteri
- Strålkastarlampor
- Spjällägesgivare
- Sensor insugslufttemperatur
- Tankarmatur
- Ljusomkopplare
- Signalhorn
- Hastighetsgivare
- ABS pump
- Yttertemperatur givare
- Backljuskontakt
- Blinkersrelä
- Solenoid startmotor
- Oljetempgivare
- Relä torkarintervall
- Esp sensor
- Fläktmotorkol
- Glödlampor
Välj din bil och hitta högkvalitativa Givaren
-
VOLVO
- Givaren till V70
- V50
- XC70
-
AUDI
- Givaren till A4
- A6
- A3
-
MERCEDES-BENZ
- Givaren till E-klass
- C-klass
- SPRINTER
-
TOYOTA
- Givaren till AVENSIS
- COROLLA
- YARIS
-
RENAULT
- Givaren till CLIO
- MEGANE
- MASTER
-
PEUGEOT
- Givaren till 307
- 308
- 206
-
SKODA
- Givaren till OCTAVIA
- FABIA
- SUPERB
-
SAAB
- Givaren till 9-3
- 9-5
- 900
Information om Givaren
Fordonssensorer: byte och val
När, och varför, du ska byta fordonssensorer
Det finns inga bestämda bytesintervaller för dessa slags komponenter. Den vanligaste defekten med enheterna är kortslutningar. Oxiderade kontakter och tryckförluster i höljena kan också vara grund för att byta sensorerna.
Orsakerna bakom varför enheten går sönder beror på var sensorn sitter. Exempelvis avgastryckmätaren tenderar att drabbas av termiska skador. Hastighetsmätaren, om den sitter nära hjulnavet, tenderar att smutsas ned av vägdamm. Bland orsakerna bakom fel med lambdasonden brukar vara: nedsmutsning med rester från bränsleförbränningen, termiska överbelastningar, körning med bilen i andra terränger än vanliga vägar. Komponenterna kan också gå sönder på grund av vägolyckor. Kortslutningar i sensorernas inre kablar brukar inträffa som resultat av mekaniska skador.
Defekter i dessa element visar sig genom att enheterna som använder sig av dessa för att fungera korrekt slutar fungera korrekt. Om exempelvis knacksensorn inte fungerar som den ska längre kan skeenden som förlorad motorkraft, försämrad accelerationsförmåga med bilen, och ökad bränsleförbrukning inträffa.
Om lambdasonden felar så börjar fordonet köras med ryckiga rörelser, och du hör poppande ljud underifrån motorhuven. Om motoroljetrycksmätaren är defekt så kommer motsvarande indikatorlampa att vara påslagen även när tillräckligt mycket olja finns i systemet (oljenivån mäts med hjälp av en mätsticka).
När dessa enheter byts ut så ska du följa instruktionerna som finns i fordonets tekniska manual. När vissa sensorer ska tas bort så behöver du specialutrustning för det, såväl som att höja upp fordonet. Dessutom kan det vara svårt att komma åt dessa enheter i de flesta fallen.
Hur man väljer du rätt fordonssensorer
Dessa enheter kan variera från varandra i sina konstruktioner. Exempelvis kan lambdasonder vara universala och utrustade med en särskilt kontakt. Fördelarna med universala enheter är att de är billigare. Men du behöver anstränga dig mer för att kunna få dem installerade däremot. Lambdasonden som installeras före katalysatorn används för att justera bränsleluftblandningens innehåll. Denna kallas för styrd lambdasond. Lambdasonden installerad vid utloppet av katalysatorn beräknar katalysatorns drifteffektivitet. Sådan lambdasond kallas för diagnostiserande lambdasond.
Knacksensorer kan vara resonsansknacksensorer eller bredbandsknacksensorer. Den första aktiveras bara vid signifikant förändring i antalet detonationer. Bredbandsknacksensorer registrerar hela spektrumet av detonationsbullret.
För att få sensorerna att hålla länge och korrekt så ska du välja produkter från beprövade företag. Högkvalitativa sensorer tillverkas bland annat i märkena METZGER, HELLA, VEMO.
Tänk på att du måste du utgå från typ, kapacitet och kraften i motorn ifråga när du ska byta enheter i motorsystemet. Dessutom måste du tänka på enhetens specifikationer som exempelvis vad för typ av och antalet anslutningskontakter, gängstorlek och stigning (om det finns).
Bästa varorna: Givaren (sensoren)

- Position: Vänster, Höger, Framaxel, båda sidor
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 103
- Vikt [kg]: 0,013
- Antal: 1
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel, Bakaxel
- Längd varningskontakt [mm]: 97,5
- Bromstyp: Skivor
- Skick: Helt ny
- Position: Bakaxel
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 1095
- Skick: Helt ny

- Position: Bakaxel, båda sidor
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 1045
- Antal per axel: 1
- Skick: Helt ny
- Position: Bakaxel
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 1340
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 92,5
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel, Bakaxel
- Längd varningskontakt [mm]: 97,5
- Bromstyp: Skivor
- Skick: Helt ny
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 97,5
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 1095
- Skick: Helt ny
- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [pro Achse]: 1
- Längd[mm]: 675
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 95
- Skick: Helt ny
- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [pro Achse]: 1
- Längd[mm]: 1045
- Skick: Helt ny