Hitta Slitagevarnare bromsbelägg :
Slitagevarnare bromsbelägg för fordon

- Generator
- Strålkastare
- Bakljus
- Startmotor
- ABS-givare
- Luftmassemätare
- Blinkers
- Dimljuslampa
- Tempgivare
- Rattstångsbrytare
- Dimljus
- Skyltbelysning
- Extra bromsljus
- Kamaxelgivare
- Parkeringssensor
- Vevaxelgivare
- Strålkastare motor
- Tryckgivare partikelfilter
- TPMS-sensor
- Laddtryck sensor
- Värmereglage
- Laddningsregulator
- Kylvätsketemperatur sensor
- Centrallås
- Batteri
- Strålkastarlampor
- Oljetrycksgivare
- Spjällägesgivare
- Signalhorn
- Tankarmatur
- Ljusomkopplare
- Hastighetsgivare
- Sensor insugslufttemperatur
- Yttertemperatur givare
- Backljuskontakt
- Blinkersrelä
- Solenoid startmotor
- Relä torkarintervall
- Oljetempgivare
- Esp sensor
- ABS pump
- Givaren
- Fläktmotorkol
- Glödlampor
Välj din bil och hitta högkvalitativa Bromsbeläggslitage
-
BMW
- Slitagevarnare bromsbelägg 3-serie
- Slitagevarnare bromsbelägg 5-serie
- Bromsbeläggslitage 1-serie
-
PEUGEOT
- Slitagevarnare till 308
- 307
- PARTNER
Information om Slitagevarnare
Bromsbeläggsslitagevarnare: byte och val
När och varför du ska byta bromsbeläggsslitagevarnaren
Tillverkarna anger ej när du ska byta denna komponent. Den elektroniska enheten ska bytas vid kabelbrott eller skador på dess isolering, eller vid oxiderade kontakter. Plattan på den mekaniska sensorn kan även lossna från bromsbelägget under körning.
För det mesta så brukar de elektroniska sensorelementen oxidera på grund av smuts och vatten. Skador på kablarna och isoleringen beror på lågkvalitativa delar eller inkorrekt installation. Plattan på den mekaniska enheten kan lossna på grund av stötar.
Tecken på att komponenten är defekt beror på vad det är för slags. Den mekaniska sensorn som sitter dåligt fast avger ett särskilt ljud och du får inkorrekta data som visas på instrumentbrädan vilket tyder på att sensorn och den elektroniska sensorn är trasig. Om enhetens kablar skadas så kommer indikatorn inte aktiveras även om beläggen är rejält utslitna. Du upptäcker slutet på dess livslängd genom att du hör främmande ljud från hjulen som uppstår vid inbromsning. En defekt enhet aktiveras ibland när beläggen är nya.
Det är bättre att byta sensorn vid en servicestation då du måste lyfta upp fordonet först. Arbetet kräver att du monterar ned hjulet först. Inbyggda sensor byts alltid ut tillsammans med beläggen. Men om enheten går att ta bort så rekommenderar många tillverkare att du installerar dem tillsammans med ett nytt belägg. Färddatorn skall återställas efter du har installerat den nya sensorn.
Hur man väljer du rätt bromsbeläggsslitagevarnare
Dessa enheter kan vara mekaniska eller elektroniska. Den första är en stålplåt som är böjd åt en viss vinkel. Den monteras på beläggets bas. En av plattornas sidor sitter fast vinkelrätt mot bromsskivan och på det minsta avståndet från friktionslagret minsta slitage. När friktionsbeläggningen når en viss tjocklek så börjar den utstickande delen från sensorn komma i kontakt med skivan och då hör du ett typiskt ljud som signalerar att den har nått slutet på sin livslängd, det vill säga, bromsbelägget. Dessa slags enheter används endast på bromsskivor.
Mer avancerade är elektroniska bromsbeläggsslitagevarnare. De mycket utslitna bromsbeläggen indikeras genom en särskild kontrollampa på instrumentbrädan där sensorerna sitter installerade i bilen. De elektroniska bromsbeläggsslitagevarnarna kan vara externa eller inbyggda. De första installeras i bromsbelägget och specialspåren för dessa enheter finns i friktionsbeläggningarna. Integrerade sensorer är intryckta inuti beläggen.
Kom ihåg att din säkerhet beror på hur bra bromssystem du har. Köp bara högkvalitativa sensorer som exempelvis från Febi Bilstein, ATE, MAPCO och liknande märken.
För att välja rätt komponent så ska du räkna ut längden och antalet kontakter sensorn har. Axeln (främre eller bakre) och sidan (vänster eller höger) där enheten skall installeras är också viktig.
Bästa varorna: Slitagevarnare bromsbelägg

- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [per axel]: 1
- Längd[mm]: 170
- Skick: Helt ny

- Position: framaxel vänster, framaxel höger
- Bromstyp: Skivor
- Antal anslutningar: 2
- Längd[mm]: 164
- Vikt [kg]: 0,012
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 675
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 685
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [per axel]: 2
- Längd[mm]: 420
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel vänster, framaxel höger
- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 270
- Vikt [kg]: 0,015
- Skick: Helt ny
- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [per axel]: 1
- Längd[mm]: 95
- Skick: Helt ny
- Bromstyp: Skivor
- Antal slitvarnare [per axel]: 1
- Längd[mm]: 90
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 170
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel
- Bromstyp: Skivor
- Tillverkningsnummer: HCZ-AU-007
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 92,5
- Skick: Helt ny

- Bromstyp: Skivor
- Längd[mm]: 1045
- Skick: Helt ny