Hitta Batteri AGM, EFB, GEL, 12V AGM, EFB, GEL, 12V:
Bilbatteri för fordon

- Generator
- Strålkastare
- Bakljus
- Startmotor
- ABS-givare
- Luftmassemätare
- Blinkers
- Dimljuslampa
- Tempgivare
- Rattstångsbrytare
- Slitagevarnare bromsbelägg
- Skyltbelysning
- Dimljus
- Extra bromsljus
- Kamaxelgivare
- Parkeringssensor
- Vevaxelgivare
- Strålkastare motor
- Tryckgivare partikelfilter
- TPMS-sensor
- Laddtryck sensor
- Värmereglage
- Laddningsregulator
- Kylvätsketemperatur sensor
- Centrallås
- Strålkastarlampor
- Oljetrycksgivare
- Spjällägesgivare
- Signalhorn
- Tankarmatur
- Ljusomkopplare
- Hastighetsgivare
- Sensor insugslufttemperatur
- Yttertemperatur givare
- Backljuskontakt
- Blinkersrelä
- Solenoid startmotor
- Relä torkarintervall
- Oljetempgivare
- Esp sensor
- ABS pump
- Givaren
- Fläktmotorkol
- Glödlampor
Välj din bil och hitta högkvalitativa Bilbatteri
-
MERCEDES-BENZ
- Bilbatteri till E-klass
- C-klass
- Batteri SPRINTER
-
RENAULT
- Bilbatteri till CLIO
- MEGANE
- Batteri MASTER
-
PEUGEOT
- Startbatteri till 308
- 307
- PARTNER
Information om Startbatteri
Batteri: byte och val
När och varför du ska byta batteriet
Livslängden för blybatterier är 4 år, medan gel-batterier håller upp till 7 år. Bland defekterna som leder till att komponenterna går sönder i förtid är skador på höljet, sulfaterade plattor, kortslutningar, kokande elektrolyt, felaktig polaritet.
Batteriet kan gå sönder på grund av defekter i generatorn, dess rem, ej korrekt installerad elektrisk utrustning i bilen, överladdning av batteri med hög spänning, användning av inkompatibla elektrolyt, defekta batterifästen, felaktig batteriladdning, vars polaritet blir fel, eller långvarig förvaring av ett urladdat batteri eller att du upprepade gånger laddar ur batteriet helt och hållet.
Komponentens defekter yttrar sig i form av att elektronisk utrustning slutar fungera, motorn har svårare att starta. Lägre kapacitet, förändrande spänningsvärden under laddning och urladdning kan också peka på en defekt. Inkorrekt användning visar sig att du får för snabb eller för långsam laddning eller urladdning av batteriet, överhettat batteri, utvecklingar av gaser och vassa lukter från enheten. Batteri byte skall utföras på en serviceverkstad. Att montera ned en defekt enhet är krävande och många komponenter måste tas bort först. Dessutom är det farligt att byta batterier som innehåller flytande elektrolyt på egen hand eftersom du kan komma i kontakt med de aggressiva kemikalierna vilket är mycket farligt..
Så väljer du rätt batteri
Bilens batteri delas in i låg underhåll och underhållsfria batterier. De förstnämnda kräver regelbunden kontroll av dess densitet och nivå i sin elektrolyt. Underhållsfria batterier är lufttäta, behöver ej underhållas, är bekväma och pålitliga, men kostar då också mer.
Batterierna delas också in i elektrolytens skick. De kan vara flytande, geléliknande eller vara absorberade i ett särskilt poröst ämne (AGM-batterier). De mest populära batterier har en flytande elektrolyt med en blandning av svavelsyra och destillerat vatten. Fördelarna med denna enhet är dess låga pris, låga självurladdning och att kapaciteten inte minska efter en inkorrekt uppladdning.
I gel-batterier och AGM-batterier så används specialämnen (ämnen med silikon och kolfibrer) som underlättar koagulering av elektrolyten. Detta förhindrar läckage och minimala förluster av aktiva ämnen från elektrodernas ytor. Dessa batterier har högre effekt och håller längre. De kan även återanvända de bildade gaserna och de kemiska reaktionerna som finns i dessa enheter vilket är mer miljövänligt dessutom.
Nackdelarna med AGM-batterier är deras känslighet för överladdning: därför behöver du en särskild laddningsenhet som har låg och stabil spänning, i bilen.
När du köper bilbatterier så ska du välja enheter från kända tillverkare. Idag är företag såsom Bosch, Varta, Exide och fler några av dessa som producerar högkvalitativa produkter.
Välj batteriet efter kapaciteten som rekommenderas av fordonstillverkaren. Tänk också på enhetens dimensioner, diameter och polaritet, bashöjd och starteffekt. Tänk dessutom på att batterier till dieselbilar har högre kapacitet och starteffekt än dem till bensinbilar.
Bästa varorna: Bilbatteri Start-Stopp
- Polutförande: för minuspol
- Antal: 1
- Fatmodell: Blisterpack
- Antal stickkontakter: 1
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med skruvar
- Polutförande: för pluspol
- Antal: 1
- Fatmodell: Blisterpack
- Antal stickkontakter: 1
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med skruvar

- Monteringssätt: skruvad
- Anslutningsgänga: M10
- Antal anslutningar: 2
- Tillåten belastning vid 12V: max 1000A/10 sek/12V
- Kontroll design: Vridmanövrerad
- DIN/ ISO: 40050-IPX2
- Gängstgning [mm]: 1,5
- Kombi-omkopplarfunktion: Stängare
- Strömstyrka [A]: 50
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med muttrar
- Montering/demontering måste utföras av specialistpersonal!
- Skick: Helt ny



- Komfortutrustning: för fordon med centrallås
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan elektronik
- Antal manöverknappar: 3
- Fordonsutrustning: för fordon med automatisk öppning av baklucka
- Skick: Helt ny
- Vikt [kg]: 0,37
- Skick: Helt ny
- Vikt [kg]: 0,165
- Spänning [V]: 12, 24
- Skick: Helt ny
- Fordonsutrustning: för fordon med automatisk öppning av baklucka
- Komfortutrustning: för fordon med centrallås
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan elektronik
- Antal manöverknappar: 3
- Nyckelämnes-profil-ID: HU66
- Skick: Helt ny

- Spänning [V]: 12
- Batterikapacitet [Ah]: 70
- Köldstartström EN [A]: 760
- Längd[mm]: 278
- Bredd[mm]: 175
- Höjd [mm]: 190
- Batteri: AGM-batteri
- Produktserie: S5
- DIN/ ISO: L3
- Klack: B00
- Poltyp: 1
- Skick: Helt ny

- Spänning [V]: 12
- Batterikapacitet [Ah]: 80
- Köldstartström EN [A]: 800
- Längd[mm]: 315
- Bredd[mm]: 175
- Höjd [mm]: 190
- Batteri: AGM-batteri
- Produktserie: S5
- DIN/ ISO: L4
- Klack: B00
- Poltyp: 1
- Skick: Helt ny