Hitta Drivaxeldamask :
Drivaxeldamask för fordon
- Hjulnav
- Hjullager
- Länkarm
- Drivaxel
- Stabilisatorstag
- Växellådsolja
- Drivknut
- Spindelled
- Automatlådeolja
- Länkarmslagring
- Reparationssats länkarm
- Hjulbultar
- Kardan
- Hardyskiva
- Krängningshämmarbussning
- Styrspindel
- Framvagnsbalk
- Hjulmuttrar
- Axelupphängning
- Spacers
- Krängningshämmare
- Differential
Välj din bil och hitta högkvalitativa Drivknutsdamask
-
MERCEDES-BENZ
- Drivknutsdamask till E-klass
- C-klass
- Drivaxeldamask SPRINTER
-
PEUGEOT
- Damask drivknut till 308
- 307
- PARTNER
Information om Damask drivknut
Drivknutsdamask: byte och val
När, och varför, drivknutsdamasken måste bytas
Drivknutsdamasken har ingen bestämd livslängd. Komponenten ska bytas så fort du upptäckt mekaniska skador eller slitage. Exempelvis kan sprickor bildas på dem, och du ska även byta damasken varje gång du byter drivknuten.
Defekta damasker beror helt och hållet på var de är installerade. Denna bildel är hela tiden i kontakt med smuts, vatten och sand och gör att den tappar sina egenskaper gradvis på grund av nötning. Tänk dessutom på att yttre damasker komprimeras och sträcks mer så de slits ut snabbare än de invändiga damaskerna gör.
Trasiga komponenter försvårar drivknutens drift. Det huvudsakliga tecknet på en defekt är ett speciellt ljud (sprakande eller klickande) som hörs när du manövrerar med fordonet.
Det rekommenderas att du byter damaskerna som en sats - både de yttre och inre. Bytet utförs vid en servicestation. Experterna inspekterar även själva drivknuten och kan byta den vid upptäckta skador på den. När damasken installeras så ska du applicera specialfett på drivknuten (brukar ingå i en sats). Rengör enheten från smuts först. Damasken fästs fast med klämmor för att nå lufttät tätning.
Hur man väljer du rätt drivknutsdamasker
Det finns damasker till yttre och inre drivknutar. Dessa varor säljs oftast som en sats. Delarna tillverkade till yttre drivknutar är vanligen mindre
Drivknutsdamasker tillverkas i materialen polyuretan, gummi och termoplast. Sistnämnda materialet tål skador bäst. Komponenterna kan vara fasta eller bestå av två delar som ansluts med en söm. Fördelen med fasta är att de är mest pålitliga för den med sömmen som ansluter två delar brukar vara komponentens svaga länk
Högkvalitativa drivknutsdamasksatser erbjuds av följande märken: Febi Bilstein, Vaico, Spidan. Ofta brukar klämmor och fett ingå i satsen tillsammans med själva damasken. Den yttre damasken säljs tillsammans med en axelbult medan den inre kommer med låsringar och bultar till dem.
Damasker ska väljas utifrån den exakta modellen du har, dess karosstyp och tillverkningsår. Enheterna skiljer sig i storlek (diameter, höjd) och design. Damaskerna till inre drivknuten kommer med olika antal låsringar.
Bästa varorna: Drivaxeldamask
- Höjd [mm]: 146
- Innerdiameter 2 [mm]: 22, 86
- Ledutförande: Kardanknut
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med skal
- Skick: Helt ny
- Position: framaxel, Bakaxel
- Innerdiameter 2 [mm]: 22, 86
- Längd[mm]: 146
- Skick: Helt ny
- Position: på hjulsidan
- Höjd [mm]: 130
- Innerdiameter 2 [mm]: 22, 81
- Version: UNIVERSAL BOOT KIT
- Skick: Helt ny
- Längd[mm]: 103
- Innerdiameter 2 [mm]: 22, 78
- Material: gummi
- Vikt [kg]: 0,074
- Skick: Helt ny
- Position: på växellådssidan
- Material: gummi
- Vikt [g]: 159
- Längd[mm]: 116
- Innerdiameter 2 [mm]: 24, 70
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter 1 från [mm]: 19
- Innerdiameter 1 till [mm]: 23
- Innerdiameter 2 från [mm]: 69
- Innerdiameter 2 till [mm]: 79
- Höjd [mm]: 100
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
- Ny del
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter 1 från [mm]: 19
- Innerdiameter 1 till [mm]: 23
- Innerdiameter 2 från [mm]: 69
- Innerdiameter 2 till [mm]: 79
- Höjd [mm]: 100
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
- Ny del
- Skick: Helt ny
- Position: på hjulsidan, framaxel höger, framaxel vänster
- Höjd [mm]: 132
- Innerdiameter 2 [mm]: 77
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter 1 från [mm]: 24
- Innerdiameter 1 till [mm]: 28
- Innerdiameter 2 från [mm]: 94
- Innerdiameter 2 till [mm]: 108
- Höjd [mm]: 127
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
- Ny del
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter 1 från [mm]: 18
- Innerdiameter 1 till [mm]: 21
- Innerdiameter 2 från [mm]: 66
- Innerdiameter 2 till [mm]: 75
- Höjd [mm]: 88
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
- Ny del
- Skick: Helt ny
- Position: på hjulsidan, framaxel vänster, framaxel höger
- Höjd [mm]: 136
- Innerdiameter 2 [mm]: 23, 116
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter 1 från [mm]: 20
- Innerdiameter 1 till [mm]: 24
- Innerdiameter 2 från [mm]: 81
- Innerdiameter 2 till [mm]: 93
- Höjd [mm]: 110
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med fett
- Ny del
- Skick: Helt ny