Spindelled för fordon

ursprungsdelar: Spindelled

Information om Spindelled

Kulleden är en avtagbar slut dragstång, bestående av kilar, bostäder, boll stift och skyddskåpa. En sådan konstruktion av kulleden ger exploatering bekvämlighet i denna del. Om fordonet körs under normala förhållanden, och ägaren kör med noggrannhet kan kulleder tjäna för en ganska lång tid. Vidare bör ägaren också tänka skick gångjärnskåporna, som ofta låter smuts igenom, och de måste bytas även om det bara är en liten spricka på dem. Hur vet du att en kulled är ur? Mycket enkelt - av ljudet, som när körning ett klickande ljud hörs. Dessutom är en obehaglig hörs medan du vrider framhjulen. Trasiga delar kan också detekteras genom en märkbar buller under bilen och en stark vibration.

Om du följer reglerna för normal drift av fordonet, kan kulleder vara upp till 60.000 mil. Men om du kör ut plötsligt, påskynda på dåliga vägar eller om din bil sladd, till exempel i lera eller snö, kan du vara säker på att livslängden för lederna drivaxel och kulleder kraftigt reduceras. Förresten, leder felaktig drift av bilen för försämring inte bara av dessa delar, men även många andra. Vid samma tid varje bilägare har rätt att hantera sin bil som han vill, beroende på driftförhållandena, men i detta fall bör han vara beredd på att ändra bildelar ganska ofta.

För att undvika att slösa en massa pengar på delar till din bil, kan du använda vår online-butik som erbjuder ett stort urval av originalreservdelar till rimliga priser. Om du behöver en stötta lager, en vattenpump eller en fungerande cylinder, hittar du alltid rätt del till ett rimligt pris i vår webbutik.

Allt du behöver veta om att byta kulled: livslängd, vanliga defekter och tecken på fel, samt tips och rekommendationer

Livslängden för kulleden är mellan 100 000-120 000 km körsträcka.

Men om bilen körs i terräng kan komponentens livslängd minska signifikant.

De främre och bakre kullederna förlorar sin funktionsduglighet på grund av slutet på sin livslängd, nötning och slitage, torkat smörjfett och liknande. Brott i kulleden kan också förkorta dess livslängd.

Att delen bör diagnostiseras indikeras av slag från fjädringen under körning på ojämna vägar eller när du kör över hinder, såväl som om hjulen vacklar fram och tillbaka sidledes. Ojämnt däckslitage, skrik från ratten vid kurvtagning kan också vara tecken på defekta kulleder.

Diagnostisering av defekta komponenter utförs på en verkstad med hjälp av ett specialställ och lyftutrustning. Du byter ut komponenten genom att också ta hjälp från samma verkstad. Specialisterna höjer upp bilen, monterar loss hjulet, skruvar loss muttern från kulleden som håller fast den till styrspindeln. Ibland behöver fästelementen från krängningshämmar länken också skruvas loss och tas bort från nedre staget. Sedan, med hjälp av ett specialverktyg, trycks stödet ut ur styrspindeln och tas bort från den nedre armen. Därefter installeras den nya komponenten och resterande delar sätts tillbaka. De nedre och övre kulleder bytas alltid ihop samtidigt.

Vanliga frågor från våra kunder

Hur byter jag ett kulled själv?

Det är inte rekommenderat att ersätta kulleden själv. Det är bättre att utföra bytet av komponenten med hjälp av särskild utrustning. För att trycka ut och in kulleder behöver du en kulledspress. Och för att ta bort bollen från styrspindelns fäste kan ibland även ett speciellt kil verktyg användas. Det otillrådligt att utföra demontering av komponenter utan en kulledspress, genom att använda andra verktyg, eftersom du kan skada monteringsätet i armen eller hylsan själv. En hjuljustering kan vara nödvändig efter installationen av nya delar. Det är rekommenderat att byta spindelleder som ett kit på hela axeln, till exempel, om den främre högra har gått sönder, är det är lämpligt att ersätta alla leder i framvagnen: både nedre och övre, om de är närvarande. Även kulledernas gummidamasker bör ersättas.

Hur undersöker jag ett kulled?

Du behöver en lyftplattform eller lyfta upp fordonet med domkraft för att kontrollera kulleden. För att inspektera nedre kulleden så ska du lyfta upp rätt axel på fordonet och placera stöd under leden och lyfta upp bilen lite och applicera kraft på delen. Hjulet ska nu vara på plats så det kan rotera fritt. Be en medhjälpare att sakta rotera ratten åt båda hållen medan du inspekterar eftersom du bara kan se defekten från hjulet. Ta tag i övre och nedre delarna av hjulet och försök svaja det. Om du märker fritt spel så tyder det på trasigt kulled men kan också tyda på ett defekt nav lager eller länkarmsbussning. För att mer exakt veta vad det är för fel på komponenten så ska du föra in en kofot mellan styrspindeln och länkarmen och trycka på handtaget. En del som fungerar ska nu ha fritt spel. Det övre ledet kontrolleras utan en lyftplattform. Försök svaja hjulet utan att bromsen är ilagd, sedan gör du samma sak med bromsen ilagd. På ett nedmonterat led kan du kontrollera hur lätt tappen roterar: den ska inte kunna rotera för lätt.

Vilka kulleder är bäst att installera?

Det är bäst att installera leder från kända företag i din bil. Deras produkter genomgår flera tester och är kända för att vara högkvalitativa och således hålla många år. De bästa tillverkarna av kulleder idag är bland annat Delphi, Mapco, Meyle, Ruville, Sidem, Lemförder, Stark Professional Line, TRW, Triscan, Febi Bilstein, Sasic, Ridex, Swag, ABS, Metzger, Vaico, NK och fler. Du kan alltid köpa reservdelar från dessa märken i vår nätaffär till rimliga priser.

Vilka tecken tyder på ett defekt kulled?

Ett defekt kulled brukar yttra sig med följande tecken:

  • hjulet svajar;
  • ojämnt däckslitage;
  • hjulens vinklar är felinställda;
  • slag från kulleden hörs vid kurvtagningar;
  • ökad kraft krävs för att vrida på ratten;
  • bilen avviker från sin körriktning och du hör klickningar från fjädringen under inbromsning.

Du kan lära dig mer om hur du avgör vilken slags defekt du genom att ställa frågan i samband med att du får kulleden inspekterad av proffs vid en serviceverkstad som då använder sig av ett särskilt diagnostiseringsställ.

Spindelled låg kostnad: Top Reservdelar

Stöd- / Styrstag Nedre, framaxel vänster, med fästmaterial (RIDEX, 2462S0043) -24%
original Stöd- / Styrstag RIDEX 2462S0043 Artikelnummer: 2462S0043
RIDEX Stöd- / Styrstag 2462S0043
141,49 kr**
107,53 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Nedre, framaxel vänster
  • Konmått [mm] 15.4
  • Konisk stigning 1/5
  • Gängmått 1 MM12X1.5R
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med fästmaterial
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag framaxel, Nedre, Tvåsidig, ytter, med fästmaterial (LEMFÖRDER, 33773 01) -24%
original Stöd- / Styrstag LEMFÖRDER 33773 01 Artikelnummer: 33773 01
LEMFÖRDER Stöd- / Styrstag 33773 01
317,99 kr**
241,67 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position framaxel, Nedre, Tvåsidig, ytter
  • Gängmått M14x1,5
  • Diameter (mm) 51
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med fästmaterial
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag Manuell framaxel (A.B.S., 220230) -24%
original Stöd- / Styrstag A.B.S. 220230 Artikelnummer: 220230
A.B.S. Stöd- / Styrstag 220230
118,99 kr**
90,43 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Konmått [mm] 16,0
  • Gängmått M10
  • Vikt [kg] 0,54
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag Modus framaxel (A.B.S., 220410) -24%
original Stöd- / Styrstag A.B.S. 220410 Artikelnummer: 220410
A.B.S. Stöd- / Styrstag 220410
124,99 kr**
94,99 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Konmått [mm] 18,0
  • Vikt [kg] 0,28
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag FOR NORMAL ROADS Manuell framaxel för fordon utan AC (NK, 5043919) -24%
original Stöd- / Styrstag NK 5043919 Artikelnummer: 5043919
NK Stöd- / Styrstag 5043919
120,49 kr**
91,57 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Konmått [mm] 16,00
  • Gängmått M10
  • Längd[mm] 125,00
  • Hålavstånd 1/ Hålavstånd 2 10.5
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag Espace framaxel för stålfälgar (A.B.S., 220406) -24%
original Stöd- / Styrstag A.B.S. 220406 Artikelnummer: 220406
A.B.S. Stöd- / Styrstag 220406
128,99 kr**
98,03 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Konmått [mm] 18,0
  • Gängmått M16X1.5 RHT
  • Vikt [kg] 0,76
  • Diameter fästpunkt [mm] 10,00
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag Framaxel, båda sidor, Nedre (MAXGEAR, 72-2012) -24%
original Stöd- / Styrstag MAXGEAR 72-2012 Artikelnummer: 72-2012
MAXGEAR Stöd- / Styrstag 72-2012
327,49 kr**
248,89 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Framaxel, båda sidor, Nedre
  • erforderligt antal 2
  • Vikt [kg] 0,600
  • Innergänga [mm] M14 x 1,5, M10 x 1,5
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Stöd- / Styrstag Framaxel, båda sidor, Nedre, med fästmaterial (MAPCO, 49309) -24%
original Stöd- / Styrstag MAPCO 49309 Artikelnummer: 49309
MAPCO Stöd- / Styrstag 49309
394,99 kr**
300,19 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Framaxel, båda sidor, Nedre
  • erforderligt antal 2
  • Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2 med fästmaterial
  • Skick  Helt ny
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser på bildelar från Bildelar-online.se
  • Fri fraktSpara på frakten! När du beställer för 1900 kr eller mer är leveransen gratis inom Sverige. Gäller ej skrymmande varor eller utbytesdelar.
  • Snabb leveransDe beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA Spindelled byta
Master Card Spindelled
Klarna Checkout Spindelled
PayPal byta Spindelled
Trustly
SEB SE

*Gäller utvalda produkter. Denna procentsats kan utelämnas, höjas eller sänkas efter att tiden som anges längst upp till höger gått ut. Den hänvisar inte till ett tidigare begärt pris, se nedan **

**Det överstrukna beloppet är inget tidigare begärt pris, utan beräknas i realtid baserat på vårt lägsta nuvarande inköpspris. Det kan därför höjas eller sänkas från dag till dag.