Motorfäste bak och fram för fordon

ursprungsdelar: Motorkudde, Motorupphängning, Motorbussning, Hållare motormontering, Motormontering bak vänster

Information om Motorupphängning

Fästen till motor och växellåda: utbyte och urval

När och varför är det nödvändigt att byta ut fästen till motor och växellåda?

Komponenterna är ganska hållbara bildelar som oftast håller i upp emot 100 000 kilometer. Det rekommenderas att du byter ut dem så fort felaktigheter uppstår.

Som en regel är det nödvändigt för dig att installera nya fästen till motor eller växellåda ifall de du använder om trycket blir mindre, om de blir stela, spricker eller delaminerade, om hålen på aluminiumskyddet eller fästningen blir skadade. De här skadorna uppstår oftast om du regelbundet kör bilen i dålig terräng, har en aggressiv körstil och gör ovanligt hårda starter och inbromsningar, kör på föremål, om olja, kylarvätska eller bromsvätska hamnar på komponentens yta, temperaturen sjunker eller om motorn har monteras på ett dåligt sätt.

Skador på fästet till motorn är enkla att upptäcka då vibrationer kan kännas av i bilens kupé när du accelererar, ovanliga ljud och ryckningar uppstår när du startar upp motorn eller byter växel. Slitage på fästena karaktäriseras även av knackningar och överdrivna ljud som ofta dyker upp när du kör över ojämnheter på vägen.

För att undvika defekter bör du byta ut fästen till motor och växellåda med ett set.

Hur du väljer fästen till motor och växellåda

Beroende på konstruktionen finns det hydrauliska fästen och de i gummimetall. Gummimetall är en dämpare i gummi som sitter mellan två plattor i metall. Det är den vanligaste typen. De kan ha demonterbara och icke-demonterbara höljen. Den stora fördelen med dessa är att konstruktionen är mycket simpel, pålitlig och billig.

På vissa bilar, så som sportbilar, installeras komponenter som är något stelare. Deras konstruktion består av polyuretan istället för gummi.

De hydrauliska fästena är mer moderna. De består av två kammare som är fyllda av en speciell vätska som även delas av membranet, dess funktion är att absorbera vibrationer även när bilen kör på tomgång. Vid accelerering, då motorn ökar i rpm, kommer vibrationerna dämpas på då arbetsvätskan strömmar från en kammare till den andra. Stelheten som präglar dessa fästen och de i gummimetall defineras av tillverkaren och är anpassad efter specifika bilmodeller, den är dessutom konstant och kan ej justeras.

De hydrauliska fästena kan utrustas med ett elektroniskt kontrollsystem. De absorberar vibrationer bättre när motorn presterar, oavsett läge, men de sitter i regel på dyrare bilar på grund av det högre priset på den typen av komponent. De fästena kallas för aktiva. Deras stelhet ändras på ett smidigt sätt utefter belastningen de utsätts för. Stelheten kan justeras på flera sätt.

För att fästet till motorn ska fungera bra bör du endast förlita dig på välkända tillverkare. De bästa tillverkarna är Febi Bilstein, Metzger, Mapco, Lemförder med flera.

När du väljer ut en bildel bör du även tänka på vilken sida fästet sitter på och vart komponenterna är placerade. Delar av olika typer kan installeras på de övre eller undre fästen på motorn och växellådan. När du väljer dämpning till fästen i två delar bör du tänka på dess längd men även dess yttre och inre diameter, för att kunna installera komponenten på rätt sätt behöver de här parametrarna stämma.

Vanliga frågor från våra kunder

Hur byter jag motorfästen själv? Hur vet jag när de måste bytas?

Det är inte rekommenderat att försöka byta motorfästena själv eftersom det krävs färdigheter och särskild utrustning för att utföra det på rätt och säkert sätt. Själva bytet är relativt omfattande, i vissa bilar måste du lyfta upp motorn med en domkraft, ta bort kylfläkten, strålkastarna och vissa delar i avgassystemet först.

Motorfästen kan slitas ut olika, i bilar med tvärställda motorer så brukar bakre fästet gå sönder före det främre. I bilar med längsgående motor är det vänstra fästet som går sönder före det högra. För att veta när fästena ska bytas så måste du inspektera dem visuellt. I de allra flesta bilar är det lättare att inspektera de övre fästena under motorhuven. De nedre fästena inspekterar du lättas underifrån bilen med hjälp av domkraft eller efter du har placerat fordonet i en arbetsgrop. Delarna ska bytas ut om du upptäcker sprickor, läckage eller glapp i dem.

Vilka slags fästen används i växellådan?

Det finns några slags fästen som används till växellådan. De utför olika funktioner. De i gummimetall eller hydrauliska fästen används för att fästa fast växellådan till motorn och karosseriet. Deras funktion är att förse pålitliga fästelement för enheterna samt absorbera vibrationer under drift. I vissa bilmodeller så finns olika antal fästelement som används, dessutom kan det nedre transmissions fästet även agera som ett fäste åt bakre motorns fäste. För att det ska bli en rörlig anslutning mellan transmissions länken och transmissions spaken så används en länk hållare även kallad för stång fästet. Faktum är att det är en yttre hylsa för en slags tapp. Det är tappen och fästet som bildar det så kallade kulledet.

Efter vilka defekter så ska jag byta transmissionens fästen?

Transmissions fästet ska bytas om du upptäcker defekter på komponenten såsom glapp sprickor eller förlorad elasticitet på gummi dämparen, eller deformerad eller trasig aluminiumhållare, och för kul armen så brukar plast inlägget i hylsan vara utslitet. Andra tecken på defekter kan vara följande:

  • fritt spel i eller att spaken faller ner;
  • vibrationer och slag från växellådan när fordonet ofta rullar snabbare än vad motorn klarar av;
  • främmande ljud från främre bildelarna, särskilt när du startar fordonet;
  • läckage av hydraulvätska på delarnas ytor (för hydrauliska fästen).

Motorfäste bak vänster låg kostnad: Top Reservdelar

Motormontering till höger fram (FEBI BILSTEIN, 30628) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 30628 Artikelnummer: 30628
FEBI BILSTEIN Motormontering 30628
835,99 kr
643,71 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position till höger fram
  • Lagringssätt hydrolager
  • Längd[mm] 183
  • Bredd[mm] 121,0
  • Vikt [kg] 1,64
  • Tjocklek [mm.] 131,0
  • jämna artikelnummer 30627
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Tvåsidig (FEBI BILSTEIN, 17860) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 17860 Artikelnummer: 17860
FEBI BILSTEIN Motormontering 17860
513,49 kr
395,39 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Tvåsidig
  • Material Gummi/metall
  • Lagringssätt hydrolager
  • Vikt [kg] 0,71
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Bak (FEBI BILSTEIN, 31958) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 31958 Artikelnummer: 31958
FEBI BILSTEIN Motormontering 31958
241,49 kr
185,95 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Bak
  • Material Gummi/metall
  • Lagringssätt Gummimetallager
  • Vikt [kg] 0,632
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Vänster (FEBI BILSTEIN, 11485) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 11485 Artikelnummer: 11485
FEBI BILSTEIN Motormontering 11485
264,49 kr
203,66 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Vänster
  • Lagringssätt hydrolager
  • Vikt [kg] 0,72
  • Yttergänga [mm] M8 x 1,25
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Fram, Tvåsidig (FEBI BILSTEIN, 15533) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 15533 Artikelnummer: 15533
FEBI BILSTEIN Motormontering 15533
434,49 kr
334,56 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Fram, Tvåsidig
  • Material Gummi/metall
  • Lagringssätt hydrolager
  • Vikt [kg] 0,792
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Bak (FEBI BILSTEIN, 29510) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 29510 Artikelnummer: 29510
FEBI BILSTEIN Motormontering 29510
169,99 kr
130,89 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Bak
  • Material Gummi/metall
  • Lagringssätt Gummimetallager
  • Vikt [kg] 0,720
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering vänster fram (FEBI BILSTEIN, 30627) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 30627 Artikelnummer: 30627
FEBI BILSTEIN Motormontering 30627
1004,99 kr
773,84 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position vänster fram
  • Lagringssätt hydrolager
  • Längd[mm] 183
  • Bredd[mm] 121,0
  • Vikt [kg] 1,64
  • Tjocklek [mm.] 131,0
  • jämna artikelnummer 30628
  • Skick  Helt ny
Detaljer
Motormontering Höger (FEBI BILSTEIN, 17877) -23%
Motormontering | FEBI BILSTEIN 17877 Artikelnummer: 17877
FEBI BILSTEIN Motormontering 17877
36,99 kr
28,48 kr
inkl.25% moms, Frakt
Över 100 varor i lager
  • Position Höger
  • Material Gummi/metall
  • Lagringssätt Gummimetallager
  • Vikt [kg] 0,15
  • Skick  Helt ny
Detaljer
  • Exklusiva priserGaranterat hög kvalitet och fördelaktiga priser på bildelar från Bildelar-online.se
  • Fri fraktSpara på frakten! När du beställer för 1900 kr eller mer är leveransen gratis inom Sverige. Gäller ej skrymmande varor eller utbytesdelar.
  • Snabb leveransDe beställda reservdelarna levereras inom några arbetsdagar.
VISA Motorfäste fram vänster
Master Card Motorupphängning fram höger
Klarna Checkout Motorbussning bak och fram
PayPal Motorkudde bak höger
Trustly
SEB SE

* Rabatten kan höjas, sänkas eller till och med försvinna efter att den har gått ut. Rabatten gäller endast utvalda produkter.