Hitta Oljeplugg :
Oljeplugg för fordon

- Motorolja
- Vattenpumpar + kamremssats
- Motorfäste
- Packningar
- Ventilkåpspackning
- Topplockspackning
- Vevaxeltätning
- Insugspackning
- EGR ventil
- Ventil vevhusventilation
- Laddluftslang
- Topplocksbultar
- Oljetrågspackning
- Oljesticka
- Kamkedja
- Remskiva vevaxel
- Oljetråg
- Ventiltätning
- Insprutningsventil
- Laddtrycksventil
- Ventillyftare
- Kolvringar
- Spjällhus
- Intercooler
- Kamaxeltätning
- Vevstakslager
- Avgasventil
- Tomgångsventil
- Kamaxel
- Insugsventil
- Oljepump
- Kedjespännare
- Gasvajer
- Insugningsrör
- Kugghjul (kuggremshjul)
- Kolv
- Ventilkåpa
- Vevaxel
- Motorblock
Välj din bil och hitta högkvalitativa Oljeplugg
Information om Oljeplugg
Oljetrågsavtappningsplugg: byte och val
När och varför du ska byta oljetrågsavtappningspluggen
Denna bildel har ingen bestämd livslängd. För det mesta så byts komponenten ut om dess gänga har skadats.
Denna defekt kan bero på inkorrekt installation av pluggen vid oljebyte. Defekten kan också bero på att du byter smörjmedlet för ofta.
Skador på avtappningspluggens gänga brukar visa sig via oljeläckage som leder till ökad förbrukning. Detta syns med hjälp av en mätsticka för att göra den visuella inspektionen. Om oljenivån i motorns oljetråg blir allvarligt lågt så ska en indikatorlampa lysa upp för att meddela dig om det på instrumentbrädan. När oljetrågsavtappningspluggen är defekt så brukar du hitta smörjmedelsspår under bilen. Vid schemalagt oljebyte så kan du upptäcka skador på gängan och då den inte tillräckligt tät vid hålet. I vissa fall så brukar ett defekt oljetrågsavtappningsplugg inte kunna skruvas loss med hjälp av en skiftnyckel.
I vissa bilmodeller så ska du installera en ny dräneringsplugg till oljetråget varje gång du byter oljan. Detta hjälper dig att förhindra att gängan till pluggen går sönder, och denna defekt kan göra det nödvändigt att byta ut hela oljetråget, eftersom du ska skruva loss den vid varje byte. Det är för att minska risken av oljeläckage man använder oljetrågsavtappningsplugg packning. Observera att du inte kan ta bort pluggen med en skiftnyckel utan du ska söka hjälp från en servicestation. Annars riskerar du skador på komponentens delar som kommer att göra det ännu svårare att ta bort den.
Hur man väljer du rätt oljetrågsavtappningsplugg
Det finns komponenter med löstagbara packningar och fasta delar. Metall eller plast används som tillverkningsmaterial. Packningarna kan vara i metall eller gummi. De i metall är mest hållbara medan de i gummi är lättare att byta dock.
Du ser till att din oljetrågsavtappningsplugg inte går sönder för tidigt genom att köpa komponenten från ett beprövat märke. Högkvalitativa delar säljs bland annat av tillverkarna VAICO, Febi Bilstein, SWAG.
När du väljer mellan avtappningspluggar till oljetråget så ska du tänka på motorns huvudsakliga parametrar såväl som vilket tillverkningsmaterial som vevhuset är tillverkat i, samt oljetrågets storlek och form. För korrekt montering ska du välja en komponent med rätt storlek och stigning i gängan samt bulthuvudets form. Avtappningspluggarna skiljer sig också från varandra i diametern och antalet varv du måste skruva åt dem med.
Måste jag byta oljetätningsring när jag byter motorns oljetrågsavtappningsplugg?
När motorns oljetrågsavtappningsplugg ska bytas så måste även dess oljetätningsring bytas. Det är en förbrukningsvara som brukar se ut som en ihålig koppar- eller mässing skiva som går sönder när du skruvar upp och fast oljetrågets avtappningsplugg. Bästa tätningen får du från beprövade företags produkter. Om tätningen inte är tillräcklig så riskerar du för läckage i fordonet. I de flesta bilar finns gummibaserade ringar för oljetätning i motorns oljetråg. Med tiden så förlorar de sin elasticitet och deformeras och därför ska du välja dem i metall istället när du byter dräneringspluggen.
Hur skruvar jag loss motorns oljetrågsavtappningsplugg?
För att skruva loss motorns oljetrågsavtappningsplugg om den har korroderat så behöver du ett särskilt borttagningsverktyg. Det är förbjudet att använda material i handen eller inkompatibla nycklar för detta eftersom gängan lätt kan skadas vilket leder till att oljetråget måste bytas. En ny avtappningsplugg ska skruvas åt med ett särskilt åtdragningsmoment vilket finns angivet i fordonets medföljande tekniska manual. Därför ska du inte försöka skruva åt eller loss pluggen om du inte har rätt färdigheter och/eller verktyg för det. Sök då hjälp av närmaste verkstad.
Med vilket åtdragningsmoment ska jag dra åt motorns oljetrågsavtappningsplugg på min bil?
För att lära dig vilket åtdragningsmoment som du ska dra åt motorns oljetrågsavtappningsplugg med så ska du läsa i fordonets medföljande tekniska manual. Biltillverkaren anger alltid specifikt vilka tillåtna åtdragningsmoment olika gängade anslutningar har. Motorns oljetråg kan förlora sitt tryck för att avtappningspluggen är för dåligt åtdragen. För hård åtdragning gör att delen skadas i den gängade anslutningen och då skadas inte bara bulten utan även oljetråget som då kan behöva bytas helt i onödan. För att veta hur mycket kraft du drar åt med så ska du använda dig av en så kallad momentnyckel.
Bästa varorna: Oljeplugg

- Yttergänga [mm]: M16 x 1,5
- Gängmått: M16 x 1,5
- Nyckelvidd: 8
- erforderligt antal: 1
- Skruvhuvud/mutterprofil: Innerfyrkant
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med packbox
- Gänglängd [mm]: 12
- Gängstgning [mm]: 1,5
- Vikt [kg]: 0,02
- Position: på motorsidan
- Förpackningsdjup [cm]: 2,2
- Skick: Helt ny
- Längd[mm]: 29,5
- Nyckelvidd: 19
- Skruvhuvud/mutterprofil: yttersexkant
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med packbox
- Material: Stål
- Yta: förzinkad
- OBS! Serviceinformation
- Yttergängmått: M14 x 1,5
- Skruvlängd under huvud ]mm]: 22
- Skick: Helt ny
- Material: Koppar
- Innerdiameter [mm]: 12
- Tjocklek [mm.]: 1,5
- Form: A-form
- Alternativ reparationssats: 017.736, 505.550, 505.540
- DIN/ ISO: 7603
- Diameter (mm): 17
- Skick: Helt ny
- Material: Koppar
- Innerdiameter [mm]: 16
- Tjocklek [mm.]: 2
- Form: C-form
- Diameter (mm): 22
- Skick: Helt ny
- Innerdiameter [mm]: 14,5
- Tjocklek [mm.]: 2
- Diameter (mm): 22
- Skick: Helt ny
- Material: VF (vulkanfiber)
- Innerdiameter [mm]: 12
- Tjocklek [mm.]: 2
- Form: A-form
- Alternativ reparationssats: 505.540
- Diameter (mm): 24
- Skick: Helt ny
- Material: CuSn (koppar-tenn), Koppar
- Innerdiameter [mm]: 10
- Tjocklek [mm.]: 1
- Form: A-form
- DIN/ ISO: 7603
- Diameter (mm): 13,5
- Skick: Helt ny
- Längd[mm]: 13
- Nyckelvidd: T40
- Skruvhuvud/mutterprofil: Torxhylsa
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med packbox
- Gänglängd [mm]: 8
- Material: Stål
- Vikt [kg]: 0,022
- OBS! Serviceinformation
- Diameter (mm): 25
- Yttergängmått: M14 x 1,5
- Skruvlängd under huvud ]mm]: 10
- Skick: Helt ny
- Material: Aluminium
- Innerdiameter [mm]: 14
- Tjocklek [mm.]: 1,5
- Form: A-form
- Alternativ reparationssats: 036.400, 505.550, 505.540
- Diameter (mm): 20
- Skick: Helt ny
- Material: Koppar
- Innerdiameter [mm]: 12,5
- Tjocklek [mm.]: 1,3
- Form: A-form
- DIN/ ISO: 7603
- Vikt [kg]: 0,002
- för OE-nummer: 07 11 9 963 151
- Diameter (mm): 16,7
- Skick: Helt ny
- Längd[mm]: 29,5
- Nyckelvidd: 19
- Skruvhuvud/mutterprofil: yttersexkant
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med packbox
- Gänglängd [mm]: 17,5
- Material: Stål
- Yta: förzinkad
- Vikt [kg]: 0,04
- OBS! Serviceinformation
- Yttergängmått: M14 x 1,5
- Skruvlängd under huvud ]mm]: 22
- Skick: Helt ny
- Gängmått: M12x1,5
- Längd[mm]: 16
- Kompletteringsartikel/tilläggsinfo 2: med packbox
- Skick: Helt ny